سرمهی سعادت؛تقوا راه کسب هدایت ثانویه
سرمهی سعادت/ تقوا راه کسب هدایت ثانویه
انسان، موجودی دوبعدی است. یکی بعد جسمی او و دیگری بعد روحی. ابعاد وجودی انسان اعم از بعد جسمی و روحی، دراثر مواجه شدن با ویروسها دچار اختلال میگردد. به عنوان مثال زمانی که جسم در معرض ویروس منحوسی قرار میگیرد، اختلالهایی در سیستم دفاعی انسان ایجاد میشود، و به همین ترتیب نیز روح انسان زمانی که مرتکب گناه میشود آسیبهایی را متحمل میگردد. خداوند برای اینکه روح انسان در مقابل ویروسهای مهلک محفوظ بماند، ابزارهای ایمن کنندهای برای انسان قرار داده که یکی از آن ابزارها هدایت است. هدایت بر دو گونه است. نوعی از هدایت، هدایت فراگیر است که این هدایت شامل حال همهی موجودات میگردد و به آن هدایت تشریعی اولیه میگویند.
پس هدایت تشریعی اولیه یعنی قوانینی که خداوند به عنوان پلههای صعود برای رسیدن به لذتهای معنوی بینهایت، رشد، موفقیت و عاقبتبهخیری انسان قرار داده است. در اصل انسانها با عمل به این قوانین الهی استعدادهای خود را از حالت بالقوه خارج و به حالت بالفعل در میآورند، و پلههای نردبان را یکی پس از دیگری بالا میروند.
یکی دیگر از هدایتهای الهی، هدایت پاداشی تشریعی ثانویه است که خداوند به خاطر تلاش و کوشش مضاعفی که بندگان در مسیر بندگی خدا به جان میخرند آن را نصیب انسان میگرداند. این هدایت ویژهی تقوامداران است. خداوند در سورهی بقره آیهی دوم میفرماید: «هُدیً لِلْمُتَّقینَ» هدایت برای متقین است و در آیهی سوم سورهی طلاق نیز میفرماید: «وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا» و هر کسی خداترس و پرهیزگار شود خدا راه بیرون بر او میگشاید.
و اینگونه خداوند هدایت ثانویه را نصیب بندگان خود میکند. به نظر میرسد راه کسب هدایت ثانویه دریافت تقوا است. از بارزترین و مشهورترین تقوامداران حضرت یوسف علیهالسلام است. به گفتهی قرآن در داستان حضرت یوسف علیهالسلام یکی از زیباترین و متشخصترین زنان مصر از ایشان درخواست کامجویی میکند، اما او با جسارت تمام دست رد به سینهی نامحرم میزند و به سمت دربهای بسته حرکت میکند و به اذن الهی راه خروج گشوده میگردد. پس کسی که تقوا و صبر در مسیر بندگی خدا داشته باشد خدا هم پشتیبان و محافظ او خواهد بود و طبق گفتهی قرآن خداوند اجر محسنین را ضایع نمیکند.
در واقع حضرت یوسف علیهالسلام نیز قوانین الهی را بر لذت های مقرون به آلودگی، ترجیح داد و خداوند نیز اجر این تقواپیشگی را به او هدیه کرد و او را عزیز مصر گردانید؛ پس طبق گفته قرآن سورهی بقره آیه ۲۱ که خداوند می فرماید: یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ اى مردم! پروردگارتان را که شما، و کسانى را که پیش از شما بودند آفرید پرستش کنید، تا پرهیزگار شوید.
کسانی از هدایت خاص الهی برخوردار خواهند بود که تقوای الهی را سرلوحهی زندگی خویش قرار دهند و عاقبتبهخیری و سعادتمندی از آن تقوامداران خواهد گردید. آری دوری از گناه یعنی کسب تقوا و کسب تقوا پیش زمینهی دریافت هدایت تشریعی ثانویه است
سلاله اخلاقی