گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

۱۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

 

ا

اسطوره کُشی

نام پهلوان تختی و به ‌طور عام، واژه ی پهلوان در فرهنگ ایرانی دارای معنای اسطوره‌ای قدرتمندی است.

این اسطوره یک نظام ارتباطی درون خود دارد و در مقام رساندن پیامی به کنشگران فرهنگی در ایران است.

تختی، از نسل پهلوانان ماندگار تاریخ ایران و نماد و سمبل ورزش ایران است. شخصیتی که واژهایی همچون پهلوانی، جوانمردی، گذشت، دینداری، مردانگی و فداکاری به نام او گره‌خورده است.

ریا و چند چهره گی جایی در اخلاق جهان ‌پهلوان نداشت و اهل سیاه نمایی، نقش بازی کردن و تملق‌گویی نبود.

او ازنظر شخصیتی فردی نجیب، آزاده و با حجب و حیا بود و بسیاری از پیشنهادها و پست‌های مهم زمان خود را رد کرد و با وجود توانمندی، مدال طلای جهان و المپیک را نخواست تا جوانمردی را معنا کند.

رفتارهای به جا مانده از او در زمینه های مختلف، هر یک حکایت‌های بزرگیست که پرداختن به آن‌ها امر ارزشمندی است. تختی همان‌گونه که در ورزش استثنا بود، در زندگی و پاسداری از ارزش‌های اخلاقی نیز کم‌نظیر بود. تختی قبل از آنکه بر روی تشک با حریفان دست‌ و پنجه نرم کند، با نفس خود به مبارزه پرداخته بود.

همه ی این عوامل و جایگاه والای اسطوره‌ای غلامرضا تختی باعث شد تا نوروز امسال فیلمی با محوریت او تهیه و اکران شود.

  «غلامرضا تختی» فیلمی به کارگردانی بهرام توکلی و محصول سال ۱۳۹۷ است. این فیلم در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش، سیمرغ بلورین را از آن خود کرد و شامل سه فاز از زندگی غلامرضا تختی در مقطع کودکی، نوجوانی، بزرگ‌سالی، مسابقات کشتی و فوت وی است. این فیلم نه درباره ی مرگ مرموز جهان‌پهلوان تختی، که درباره زندگی‌اش است.

فیلم از قرائت وصیت‌نامه ی جهان‌پهلوان شروع می‌شود، سکانس بعد «آقا تختی» در اتاق بیست ‌و سه هتل آتلانتیک مشغول به هم زدن قرص در لیوان آب است که به گذشته و «چاله آب‌سیاه» بیغوله‌های جنوب تهران پرتاب می‌شود، به کودکی تلخ و فقر و پدرِ آس و پاس شده که پول دستی می‌خواهد و نمی‌دهندش، به کتک‌کاری‌هایِ خشن توی آلونک‌ها، به باربری در شرکت نفت مسجدسلیمان. به مادرش، به دست‌هایِ مادرش و نیکمتِ چوبیِ پدرِ نیمه دیوانه و صدای تق و تق چکش و میخ روی چوب‌های پاره پاره. روی اعصاب؛ و بقیه ی فیلم روایت خبرنگاری است که از نزدیک تختی را می‌شناخته و چندین بار با او مصاحبه گرفته است. تمرکز فیلم بر جنبه ی مردمی شخصیت جهان‌پهلوان تختی است. در فیلم مدام از صحنه‌های دستگیری او از مردم نمایش داده می‌شود. او هیچ‌چیز را برای خود نمی‌خواهد.

 در قسمت‌هایی از فیلم نیز به جدال ساواک و حکومت، با مرام و اندیشه ی غلامرضا تختی اشاره می‌شود. ارتباط او با آیت‌الله کاشانی و ارادتش به دکتر مصدق برایش دردسرساز می‌شود. آن‌ها او را از کشتی محروم می‌کنند، حقوقش را قطع می‌کنند و سرانجام این بی‌مهری‌ها و شایعات ریزودرشت روزنامه‌ها و شرایط بد اقتصادی و مشکلات خانوادگی و اختلاف با همسرش او را به اتاق بیست‌وسه هتل آتلانتیک می‌کشاند.

پس از اکران این فیلم و به‌تبع آن احیای نام تختی و منش او در اذهان عمومی، سخنی در میان مردم پراکنده شد که تختی به علت اختلاف خانوادگی و در پی یک نزاع با همسرش خودکشی کرده است.

کارگردان فیلم در مورد نحوه ی مرگ تختی و خودکشی او در فیلم گفت: ما می‌خواستیم به این مورد اشاره کنیم که همیشه به این پرداخته می‌شود که تختی خودکشی کرده یا کشته ‌شده، درحالی‌که آن چیزی که مهم است نحوه ی زندگی تختی است که آن را ماندگار کرده است؛ اما نکته اینجاست که برسرزبان افتادن نحوه ی فوت تختی به هدف «اسطوره کشی» و از بین بردن وجهه ی پهلوانی و قهرمانی او در میان فرهنگ ایرانیان صورت گرفته است. اینکه غلامرضا تختی با آن‌همه عظمت و نام و نشان آن‌قدرها هم پهلوان نبود و در پی مشکلاتی که در زندگی برایش حادث شد دست به خودکشی زد تا خود را خلاص کند.

اسطوره‌ها نقشی بی‌بدیل در زندگی فردی و نیز در اجتماع دارند. عدم توجه و حفظ اسطوره‌ها در فرهنگ جامعه ی ایران باعث روی آوردن به غرب و فرهنگ غربی و در نتیجه از خودبیگانگی فرهنگی خواهد شد.

  

مریم غازی اصفهانی

لینک مطلب درخبرگزاری حوزه

زهرا ابراهیمی
۱۱ شهریور ۹۹ ، ۲۱:۳۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

ض

 

ضدعفونی کنیم!!

در این روزهای کرونایی بازار ضدعفونی و گندزدایی بدن، خانه و محیط بیرون داغ است.

همه به دنبال این هستیم که به هر نحوی شده این ویروس منحوس را از  زندگی خود دور کنیم تا خانه و جامعه ‌ای پاک و عاری از آلودگی داشته باشیم؛ اما در این میان، بد نیست سری هم به درون مان بزنیم.

انسان علاوه بر این جسم مادی، بُعد دیگری هم دارد که نیازمند توجه و رسیدگی بیشتری است. اگر قدری تأمل کنیم فریاد سلول‌های وجودمان را خواهیم شنید که زدودن عفونت گناه را ملتمسانه تمنا می‌کنند؛ اما این گندزدایی نه با مواد ضدعفونی و الکل، بلکه با اشک و انابه به درگاه الهی صورت می پذیرد.

توبه می خواهد توبه نصوح. این روزها و در این شرایطی که دنیا در چالشی بزرگ فرو رفته است، بیشتر از این که کوئید۱۹ را بشناسیم نیاز به شناخت نظام علت و معلولی جهان داریم. نباید از پاکسازی محیط زندگی خود و به کارگیری راهکارهای بهداشتی کارشناسانه، غافل باشیم؛ اما وجه تمایز ما با مادی گراها این است که علاوه بر توجه به علوم تجری و جهان مادی، معتقدیم که ورای این دنیا، جهانی ماوراء الطبیعه وجود دارد که امور این عالم را تدبیر می کند. عالمی که راهکار شناخت آن منحصر در تعمق و تفکر در تعالیم پیامبران وحی و سخنان عالمان به غیب است.

در نهج‌البلاغه مولایمان علی (علیه السلام) آمده است. «وَ ایْمُ اللَّهِ مَا کَانَ قَوْمٌ قَطُّ فِی غَضِّ نِعْمَةٍ مِنْ عَیْشٍ فَزَالَ عَنْهُمْ إِلَّا بِذُنُوبٍ اجْتَرَحُوهَا»(نهج البلاغه، خطبه ۱۷۸)

(به خدا سوگند، قومی که در فراخی نعمت و کامیابی بوده‌اند و نعمتشان رو به زوال نهاده، زوال نعمت را سببی جز ارتکاب گناهان نبوده است.)

 این طبیب و عالِم به عالَم معنا، در ادامه، راهکار برون رفت از بلاها و مصائب را این‌گونه برجان خسته ی مصیبت دیدگان متحیر و سرگردان، تزریق می‌کند.

«وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ حِینَ تَنْزِلُ بِهِمُ النِّقَمُ وَ تَزُولُ عَنْهُمُ النِّعَمُ فَزِعُوا إِلَی رَبِّهِمْ بِصِدْقٍ مِنْ نِیَّاتِهِمْ وَ وَلَهٍ مِنْ قُلُوبِهِمْ، لَرَدَّ عَلَیْهِمْ کُلَّ شَارِدٍ وَ أَصْلَحَ لَهُمْ کُلَّ فَاسِدٍ. »(همان)

 (مردم هنگامی که محنت و بلایی بر آنها فرود می آید و نعمتهایشان زوال می‌یابد، از روی صدق و صفای نیت و شیفتگی دل به درگاه خداوندی زاری کنند، خداوند نعمت رمیده را به آنان بازمی‌گرداند و کارهای تباهشان را به صلاح می آورد.)

ورود رهبر عظیم الشأن انقلاب، در خصوص نیازمندی مردم به برگزاری مراسم معنوی و بازگشایی اماکن مذهبی، علی الخصوص برای شرکت در مراسم احیای شب‌های قدر ریشه در اشراف آن مقتدای عارف بر این معارف والایی دارد که از ائمه معصومین (علیهم السلام) به ما رسیده است.

بنابراین اگر در پی یافتن راهی برای رفع بلا ها و مصائب از جهان هستیم در کنار تلاش علمی برای شناخت ماهیت و نحوه تاثیر گذاری و یافتن واکسن و پادزهر کرونا، در پی جلا دادن و ضد عفونی کردن نفس‌مان توسط گوهر اشک به درگاه الهی و توبه و اصلاح اشتباهاتمان در رابطه با خدا، انسان ها و طبیعت اطرافمان باشیم تا به یاری خدا زودتر به نتیجه مطلوب برسیم و جهان را برای آرمیدن درآغوش مدینه ی فاضله نبوی که به دستان مبارک سلاله پاک ایشان و بقیه الله در زمین تحقق خواهد یافت، رهنمون باشیم.

آزاده ابراهیمی فخاری

لینک مطلب در خبرگزاری حوزه

زهرا ابراهیمی
۱۱ شهریور ۹۹ ، ۲۱:۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

د

دم مسیحایی

در طول تاریخ بشر همیشه افرادی بوده‌اند که ذهنی خلاق و شخصیتی تأثیرگذار داشته‌اند. این افراد هنر دیدن نادیدنی‌ها را داشته و چیزهایی را می‌دیدند و درک می‌کردند که افراد عادی توانایی فهم آن‌ها را نداشتند.

 توانایی این افراد در فهم مسائل خلاصه نمی‌شود؛ بلکه آن‌ها قادرند افقی تازه برای نمایاندن شیوه ی عمل در مقام تصمیم‌گیری نیز ارائه نمایند.

این افراد به دلیل ویژگی‌های شخصیتی منحصربه‌فردی که دارند و عنایت ویژه‌ای که به آن‌ها شده، به‌خوبی می‌توانند مردم را هدایت و رهبری کنند. شیوه‌ی مدیریت آن‌ها به‌گونه‌ای است که قادرند در قلوب مردم نفوذ کرده، در مواقع لزوم، افراد را بسیج نمایند و در وجود آن‌ها در راستای نیل به هدف، ایجاد انگیزه کنند.

نمونه‌ی بارز چنین شخصیتی در عصر ما شهید قاسم سلیمانی است. او شخصیتی وارسته، افق گشا و به‌تمام‌معنا کاریزماتیک بود. مدیریت و رهبری او در حفظ امنیت، مقابله با تروریسم و دفع تهدیدات خارجی دشمنان خارق‌العاده بود. شهید سلیمانی در حقیقت دو ویژگی منحصربه‌فرد و برجسته داشت: اول اینکه او به‌خوبی قدرت درک و فهم مسائل را داشت و در ثانی از توانایی نفوذ و تأثیرگذاری بسیار زیادی برخوردار بود، لقب «سردار دل‌ها» نیز شاهدی بر این مدعاست.

ناگفته نماند که شهید سلیمانی با چنین ویژگی‌های اخلاقی، رفتاری و مدیریتی در سطح یک فرد باقی نماند. بلکه تبدیل به مکتبی شد که می‌تواند افرادی چون خود را پرورش دهد و انسان‌ساز باشد. انسان‌سازی مکتب سلیمانی نه‌فقط در ابعاد ملی و منطقه‌ای، بلکه سرمشق و الگوی آزادگان عالم در سراسر جهان است.

و اما در شرایط فعلی که به دلیل تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، کشور ما با مسائل فرهنگی بسیاری روبرو شده، لازم است افرادی مانند سردار سلیمانی در بخش مدیریت فرهنگی ما ظهور کنند، ریشه‌ی مشکلات را بیابند، در قلوب مردم نفوذ کرده و از این طریق نظام فرهنگی را تکانی داده و به سمت بهبود و اصلاح رهنمون سازند.

چاره‌ی مشکلات جامعه‌ی ما در عرصه‌ی فرهنگ درگرو ظهور افرادی همچو اوست. کسی که از جبر ساختارهای فرهنگی موجود بگذرد، ساختار فرهنگ را زیرورو نماید و با دم مسیحایی خود آن را حیاتی دوباره بخشد.

 

مریم غازی اصفهانی

لینک مطلب درخبرگزاری حوزه

زهرا ابراهیمی
۱۱ شهریور ۹۹ ، ۲۱:۲۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

ک

 

کرونا و خدای رخنه پوش

یکی از تفاوت‌های اساسی دیدگاه‌های غربی با رویکردهای اسلامی، نوع نگرش آن‌ها نسبت به دین و معنویت است. در نگاه غرب، فلسفه‌ی دین و دینداری، رسیدن به آرامش فردی، نظم اجتماعی و رعایت اخلاق خلاصه می‌شود. در حقیقت متفکران غربی با این نوع اندیشه، دین را به کارکردهای آن تقلیل داده‌اند. به‌عنوان‌مثال در شرایط فعلی که بیماری کرونا در جهان شیوع یافته وعده‌ی زیادی از مردم جهان را درگیر نموده، گرایش‌های دینی و دینداری در میان مردم جهان افزایش‌یافته است. درصورتی‌که ازنظر اسلام، دینداری به معنای داشتن دستورالعملی برای زندگی در همه‌ی اوقات و همه‌ی ابعاد، مطابق با دستورات الهی و در راستای نیل به سعادت است.

از آن گذشته، علوم تجربی و عقل، که مبنای تفکرات غربی را تشکیل می‌دهد، محدود به دانش آزمون‌پذیر است و محدودیت‌هایی نیز دارد. ازاین‌رو در مواردی مانند شیوع بیماری‌ها و نزول بلایا که علوم تجربی را توانی برای توجیه آن نیست، به خدا و معنویت متمسک می‌شوند.

 به‌عبارت‌دیگر، خدا در دیدگاه غربی، خدای رخنه پوش است. به این معنا که هر جا رخنه و کمبودی در عالم پدید آید و بشر بادانش تجربی خود نتواند آن را توجیه کند، به خدا رجوع می‌کند.

خدا و معنویتی که در حال حاضر بشر محصور در کرونا به آن روی آورده، نیز از این نوع است. این بشر دست به دامان خداوند شده تا خلأ دانشی خود در کنترل شیوع کرونا را جبران نماید. او نمی‌داند این ویروس از کجا آمده و چطور می‌تواند از شر آن خلاص شود، بنابراین آن را امری ماوراءالطبیعه و خارق‌العاده می‌داند و برای محافظت خود به خدا پناه برده و دست به دعا برمی‌دارد تا از بیماری در امان بماند. اِشکال مهم این نوع از معنویت در این است که غالباً همراه با اعتقاد قلبی به مبدأ و معاد نیست. او این خدا را فقط برای درک و تحمل و توجیه این شرایط ناشناخته می‌خواهد. درنتیجه، هرچه ازنظر علمی پیشرفته‌تر شود، کمتر خود را محتاج پدیده‌ای به نام خدا می‌بیند و کمتر در جستجوی او خواهد بود و قطعاً با نابودی بیماری کرونا یا کشف واکسن آن، دوباره پروردگاری که برای خود، ساخته بود را به ورطه‌ی فراموشی خواهد سپرد.

 بشر می‌تواند این‌گونه باشد که پس از رفع بیماری کرونا و پایان یافتن بلا، خدا را فراموش کند و خداوند برای او بشود همان خدای رخنه پوش، همان خدایی که تنها هنگام ناتوانی و بلا، او را یاد می‌کند؛ اما درعین‌حال از میان ابناء بشر هستند افرادی که در شرایط شیوع بیماری و گرفتاری فهمیدند که در همه‌جا و همیشه نیازمند خداوند هستند و به‌این‌ترتیب حس خداپرستی و خداخواهی‌شان که توسط مادی‌گرایی مدفون‌شده بود، دوباره هویدا شد و به اصل و فطرت خویش بازگشتند.

ما در تعالیم اسلامی، خدا را همیشه و همه‌جا حاضر و ناظر می‌دانیم. او از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است، ما را آفریده و دین را برای رشد و تربیت ما توسط پیامبران نازل نموده تا ما را به کمال برساند. هر چه خیر است از اوست و چه‌بسا شیوع بیماری کرونا نیز وسیله‌ی تکامل و خیر برای بشر باشد. دینداری ما محدود به زمان و مکان و شرایط نیست؛ ازنظر ما دینداری یعنی باور ما به اینکه توسط خداوند قادر متعال خلق‌شده‌ایم، به این دنیا آمدیم تا با رعایت دستورات الهی تکامل پیدا کنیم و درنهایت به‌سوی او بازگردانده می‌شویم.

 

مریم غازی اصفهانی

لینک مطلب درخبرگزاری حوزه

 

زهرا ابراهیمی
۱۱ شهریور ۹۹ ، ۲۱:۱۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 

ص

صبر از دیدگاه قرآن

صبر از فضایل اخلاقی و سرآغاز بسیاری از نیکی ها و فضایل دیگر می باشد. صبوری همانگونه که دارای آثار فردی و ارزش های فراوانی است می تواند آثار اجتماعی را نیز در بر بگیرد.
صبر از آن دسته فضایلی است که می تواند مانع پیش آمدن آسیب های اجتماعی و فردی گردد که پیشگیری از این نوع آسیب ها زمانی امکان پذیر خواهد بود که این ارزش اصیل را در زندگی بکار ببریم و آن را مبنای عمل خود قرار دهیم.
صبر در لغت به معنای خویشتن داری و حبس نفس است بر چیزی که عقل و شرع آنرا اقضا یا نهی میکند و طبق بیان برخی دانشمندان اهل لغت که می فرمایند صبر به معنی خویشتن داری در مقابل جزع و بی تابی به هنگام بروز بلا و مصیبت است.
صبر آثار فردی بسیاری از جمله: دوستی خداوند، مصونیت از یأس و ناامیدی، زهد و درک صحیح، آسان شدن سختی ها و را شامل می شود. انسان صبور قطعا هرگز ناامید نمی شود چرا که شکیبایی امیدواری را برایش به ارمغان خواهد آورد.
انسان شکیبا دوستی خداوند را بر حب دنیا ترجیح می دهد و در مقابل مادیات و شهوات و لذات دنیا صبوری پیشه میکند و این بدان معناست که در مقابل نفس سرکش خود صبر می نماید. همانگونه که قرآن نیز در آیه ۱۴۶ سوره آل عمران میفرماید: «و چه بسیار پیامبرانی که با او توده های انبوه جنگیدند و در برابر آنچه در راه خدا به آنها رسید سستی نورزیدند و ناتوان نشدند و تسلیم نگشتند و خداوند صابران را دوست دارد» (حب و دوستی خداوند نسبت به انسان شکیبا).
شاید با خود فکر کنیم صبر تنها برای خود فرد و زندگی شخصی او اثر دارد و کاری به اجتماع و جامعه ندارد اما این کاملا اشتباه است چرا که صبر آثار اجتماعی فراوانی را نیز دنبال می کند که از آن جمله؛حفظ اتحاد و اجتناب از نزاع می باشد که در اینجا صبر سبب روابط سالم اجتماعی و جلوگیری از تنش و نزاع خواهد بود.

مورد دوم پیروزی بر دشمن در میدان جهاد می باشد که در اینجا صبر جمعی و گروهی سبب امیدواری و پیروزی خواهد گشت، و مورد دیگر استحکام پیوندهای اجتماعی می باشد.
در مقابل این آثار اجتماعی آسیب هایی وجود دارد که صبر می تواند مانع آن ها گردد آسیب هایی چون طلاق، خودکشی، وقوع جرم و بزهکاری و که صبوری در هرکدام یک از این آسیب ها آثار منحصر به فرد خود را دارد.
صبر را می توان از زوایای مختلف تقسیم بندی نمود از جمله تقسیم صبر به صبر جسمانی و صبر نفسانی، صبر مطابق میل و صبر غیر مطابق میل و تقسیم بندی های دیگر که مجال نام بردن آن فراهم نیست.
صبر را از جهت اعتبار و ارزش به سه دسته تقسیم نموده اند: صبر ممدوح همان صبری است که مورد ستایش واقع گردیده و در قرآن با نام صبر جمیل از آن یاد شده. همانطور که خداوند در آیه ۵ از سوره معارج می فرماید: «فَاصبِر صبراً جمیلاً».
صبر مذموم که مورد نکوهش و ذم قرار گرفته همان صبری است که ما در مقابل دفاع از حق انجام می دهیم و قرآن بارها از صبر مشرکان و بی دینان در راه دفاع از خرافات و عقاید باطلشان سخن گفته است و به مسلمانان گوشزد نموده که مخالفان شما همواره یکدیگر را به صبر توصیه می کنند.
و مورد سوم صبر بی ارزش است که هیچ ارزش و منفعتی برای انسان ندارد که نمونه بارز آن صبر گناهکاران در مقابل گناه می باشد.
و در پایان صبر از فضایلی است که خداوند انسان را به آن دعوت فرموده و راهی برای زندگی بهتر و دینی کامل تر پیش پای ما نهاده است.

افسانه مرادی

لینک مطلب در ندای اصفهان

 

زهرا ابراهیمی
۱۱ شهریور ۹۹ ، ۲۰:۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر