گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

زیارت اربعین، نماد شیعیان معرفی شده است

شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۲۹ ب.ظ

ز

زیارت اربعین، نماد شیعیان معرفی شده است

«زهرا ابراهیمی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان در تشریح زیارت اربعین اظهار داشت: در روایتی از امام حسن عسکری علیه السلام به نشانه های مؤمن اشاره شده و زیارت اربعین نیز یکی از نشانه های مومن شمرده شده است.

این محقق حوزوی با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) فرمودند «نشانه های مؤمن، پنج چیز است؛ اقامه نمازِ پنجاه و یک رکعت، زیارت اربعین حسینی، انگشتر در دست راست کردن، سجده بر خاک و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم» خاطر نشان کرد: نکته اول در باب این روایت این است که همه نشانه های ذکر شده در این روایت از نشانه های اختصاصی شیعیان است.
وی ادامه‌داد: نکته دیگری که لازم است در رابطه با این روایت بدان توجه نمود این است که زیارت اربعین به عنوان تنها نشانه مؤمن ذکر نشده، بلکه طبق روایت، این زیارت در ردیف سایر نشانه ها همچون اقامه  پنجاه و یک رکعت نماز ذکر شده است.

  ابراهیمیافزود: با توجه به اینکه نمازهای واجب هفده رکعت و نوافل در یک شبانه روز سی و چهار رکعت است و در مجموع نمازهای واجب و مستحب در یک شبانه روز پنجاه و یک رکعت می باشد، اقامه  این تعداد رکعات نیز از دیگر نشانه های مؤمن شمرده شده است و گویا زیارت اربعین در کنار این نمازها معنا می یابد.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی متذکر شد: توجه به اصل نماز از یک سو و تمسک به زیارت اربعین از سوی دیگر می تواند پیوند بین دو بُعد فردی و اجتماعی زندگی شیعه را بازگو نماید.

وی با تاکید بر اینکه نماز از حیث فردی انسان را از گناه مصون می دارد، یادآور شد: نماز ایمان انسان را تثبیت می نماید و توجه به زیارت اربعین با نظر به اینکه این زیارت خطِ مشی سیاسی تشیع را بیان می کند، همچون دوبال برای پرواز در آسمان بندگیست.
این کارشناس مذهبی گفت: مومن واقعی ازطریق نماز، عبودیت خویش را ثابت می کند و بندگی اش را در برابر خداوند فریاد می زند و سر به سجده می گذارد؛ اما همین شخص حاضر به تعظیم در برابر قدرت های پوشالی نمی شود و در برابر ظلم سرخم نمی کند و زیارت اربعین نیز به ویژگی ظلم ناپذیری شیعه اشاره دارد.

وی تاکید کرد: شیعه به وقت رویارویی با عظمت حق، از طریق نماز، ناچیز بودنش را ثابت می کند و به گاهِ روبرو شدن با ظلم تا مرز شهادت و اسارت پیش می رود و نماز، آرامش در زندگی فردی شخص را تضمین می کند.

ابراهیمی با بیان اینکه زیارت اربعین تکلیف دغدغه های اجتماعی فرد را روشن می کند، افزود: با توجه به محتوای متن زیارت اربعین، متوجه می شویم که ازجمله صفات دشمنان اسلام، حب دنیا و دنیاپرستی بوده است و این حب تا جایی پیش می رود که مسلمان، حاضر به شهادت امامش می شود.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی اضافه کرد: بنابراین ازجمله نشانه های ایمان و نه اسلام، همین زیارت اربعین، یعنی عمل به محتوای تعبیه شده در این است و محتوایی که حب دنیا را عامل شهادت امام معرفی می کند و شیعه را از خطرات آن آگاه می کند.

وی با استناد به این بخش از زیارت اربعین که می فرماید «و فروختند بهره (کامل و سعادت خود را) به بهای پست ناچیز و آخرتش را در مقابل بهائی اندک و بزرگی کردند و خود را در چاه هوا و هوس سرنگون کردند» تصریح کرد: زیارت اربعین بازگوکننده این امر است که امام حسین علیه السلام علاوه بر مبارزه فرهنگی و سیاسی، نبرد جهادی هم داشتند؛ بنابراین مؤمن حقیقی نیز باید به امامش تاسی کند و در راه عقیده تا بذل جان گام بردارد.

ابراهیمی تاکید کرد: زیارت اربعین نماد شیعه معرفی شده است، چون در روز اربعین، رسالت شهادت امام حسین(ع)، نتیجه اسارت خانواده و اهل بیت سیدالشهدا و همچنین حفظ آثار شهادت و قیام امام حسین (ع) به ثمر نشست و عزت امام و همچنین رسوایی دشمنان تا ابد بر پیشانی تاریخ حک شد‌، بنابراین اربعین، تبیین کننده وظیفه جاماندگان از قیام تا روز قیامت است.
وی در پایان اظهار داشت: اربعین، جریان حضور شیعه را در جهان اسلام تثبیت می کند و به همین دلیل خواندن زیارت اربعین از نشانه های شیعه به حساب می آید.

زهرا ابراهیمی 

لینک مطلب در خبرگزاری شبستان

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی