گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

۹ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

گ

 

فضیلت گریه بر اباعبدالله/آیا ثواب گریه بر تمامی اشکها تعلق می‌گیرد؟!

برخی از افراد به محض خواندن روایات، خود را در صف گریه کنندگان سیدالشهدا قرار می دهند اما آیا حقیقتا این ثوابها به تمام اشک ها تعلق می گیرد؟ و هرکس با هر نیت و انگیزه و با هر نوع عمل و عقیده ای می تواند در گروه گریه کنندگان حقیقی بر امام حسین (ع) قرار گیرد؟!

در روایات فراوانی در کنار سفارش به عزاداری سیدالشهدا، به ارزشمندی گریه بر ابا عبدالله  (ع) یز اشاره شده است و ائمه معصومین (ع) مردم را قولا و عملا به این ارزشها دعوت نموده اند.

در روایت آمده است که اﻣﺎم ﺻﺎدق (ع) ﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ: «ﻫﺮ ﮐﺲ ﺷﻌﺮی در ﺳﻮگ ﺣﺴﯿﻦ (ع) ﺑﺨﻮاﻧﺪ و ﺧﻮد ﺑﮕﺮﯾﺪ و ۱۰ ﺗﻦ را ﺑﮕﺮﯾﺎﻧﺪ، ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺮای آﻧﺎن ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﻰﺷﻮد.»؛ روایاتی از این قبیل در ارتباط با فضیلت گریه بسیار زیاد است و وعده بهشت و بخشش گناهانِ اهل اشک و گریه، در این روایات به صراحت بیان شده است.

برخی از افراد به محض خواندن این روایات، خود را در صف گریه کنندگان و مُزد بگیران قرار می دهند. اما آیا حقیقتا این ثوابها به تمام اشک ها تعلق می گیرد؟ و هرکس با هرنیت و انگیزه و با هر نوع عمل و عقیده ای می تواند در گروه گریه کنندگان حقیقی بر امام حسین (ع) قرار گیرد؟

آنچه همواره به فهم ما از آیات و روایات کمک می کند این است که باید مجموع آیات و روایات را درکنار هم مورد بررسی قرار داد تا بتوان نتیجه بهتری گرفت و از نگاه تک بُعدی در امان ماند، بر این اساس اگر چه ازیک طرف اشک بر امام حسین (ع) دارای فضیلت است اما با نظر به سایر آیات و روایات در می یابیم که داشتن خلوص نیت و انگیزه ی الهی و پرهیز از ریا و فریب شرط پذیرش هر فعلی است.

همانگونه که در روایت آمده است که رسول اکرم (ص) فرمودند که «هرکاری که انجام می دهی خالصانه و برای رضای خدا باشد زیرا جز عمل خالص در پیشگاه خداوندی پذیرفته نمی شود

لذا چنانچه اشک بر حسین علیه السلام فریبکارانه و مزورانه باشد نمی توان از آن به عنوان عملی ارزشی یاد نمود؛ اشکی که از روی ریا و برای خودنمایی و فریب از چشمان انسان جاری شود ارزشی نخواهد داشت.

علاوه بر این در آیات و روایات متعدد شرط سعادتمندی انسان انجام واجبات و پرهیز از محرمات معرفی شده است لذا صِرف اشک ریختن و عمل نکردن به دستورات الهی نمی تواند مفید باشد.

البته به یقین گریه بر مظلومیت امام حسین (ع)، موجب رقت قلب می شود و قلبی که رقیق شد در برابر گناه حساس شده و تسلیم نمی شود، گویا گریه بستری را برای سنخیت هرچه بیشتر عاشق با معشوق خویش فراهم می نماید.

دلایل اشک متفاوت است.گاهی اشک تنها تبلور احساس است. اشکی که فقط ترجمان احساس باشد ازویژگیهای طبیعی هر انسان، فارغ از هر عقیده ای می باشداما گاهی اشک علاوه بر بروز حس انسانیت، ثمره فهم انسان است.

گریه ای می تواند گریه ی ارزشی تلقی شود که در کنار نام حسین علیه السلام، یاد و راه حسین(ع)  را هم نتیجه دهد؛ اشکی می تواند نوید دهنده ی بخشش گناهان و ورود به بهشت باشد که به عمل منتهی گردد.

بنابراین لازم است به این نکته دقت کرد که ذکر فضایل اشک ریختن بر اباعبدالله علیه السلام نه به معنای جایگزین کردن اشک بر عمل و نه به معنای جبران تکالیف از طریق گریه است بلکه این فضیلتها نوعی نوید به کسانی است که در صدد هرچه شبیه تر ساختن خود به امام خویشند.

گریه ای که از روی عقیده باشد انسان را به رحمت واسعه ی الهی سوق می دهد و بهشت را برای او به ارمغان می آورد.

نقش گریه بر امام همچون نقش توبه درمحو گناهان است؛ همانگونه که توبه از گناه، آثار گناه را از بین می برد گریه ی همراه با معرفت نیز توان محو آثار گناه را دارد؛ در واقع گریه واقعی منجر به هماهنگی و همسویی روح انسان با روح امام می شود و اﯾﻦ نوع ﮔﺮﯾﻪ ﻣﻰﺗﻮاﻧﺪ ﺛﻤﺮﺑﺨﺶ و ﺳﺒﺐ ورود ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺷﻮد.

بنابراین فضایلی که در روایات برای گریه کنندگان بر امام حسین (ع) وعده داده شده در ﺣﺪ «ﻣﻘﺘﻀﻰ» اﺳﺖ و ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ به فعلیت خواهد رسید که انسان از گناه دوری کند.

همانگونه که در قرآن حسنات عامل ازبین برنده ی سیئات معرفی می شود یعنی امور نیک اثر گناهان را از بین می برد و این قدر قدرت دارد که بتواند خط بطلان بر گناهان بکشد، گریه کردن نیز اگر از روی عقیده باشد می تواند به همین اندازه اثرگذار شود و عامل رفع گناهان شود.

فعال رسانه ای و کارشناس مرکز پاسخگویی به سوالات دینی

 

زهرا ابراهیمی 

لینک مطلب در خبرگزاری خبر آنلاین

زهرا ابراهیمی
۳۰ مهر ۹۸ ، ۱۸:۳۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

ح

 

 فلسفه حضور زنان و فرزندان در راهپیمایی اربعین

عده ای عقیده دارند، سفر اربعین جای زن­ها و بچه­ها نیست. مردها بروند کفایت می­کند، دیگر بردن خانواده با این سختی در کشوری غریب چه لزومی دارد؟ با این استدلال که زن­ها بیشتراز این­که ثواب ببرند گناه می­کنند. از طرفی هم معمولا موفق به زیارت نمی­شوند، پس چه فایده ای دارد جز این­که ممکن است با مردان تلاقی داشته باشند و چشم نامحرم به آن­ها بیفتند!؟ برای بچه­ها هم سخت و طاقت فرساست و احتمال مریضی و حتی مرگ وجود دارد.

باید گفت کسانی که به این نحو تحلیل می­کنند، احتمالا فلسفه اصلی زیارت اربعین را درک نکرده اند. اگر ما اربعین را میعادگاهی بدانیم که شیعیان بنا بر تأکید اهل بیت(علیه السلام) به تجمع در آن فراخوانده شده­اند تا نمایشگر عظمت راه حسین (علیه السلام) و ادامه دهنده­گان آن باشند و اگر ثمره ی این اجتماع عظیم را زمینه سازی برای قیام مهدی زهرا (عج) بدانیم تحلیلمان شکل دیگری به خود خواهد گرفت. وجود مردها به تنهایی در این مسیر مسلما توجه جهانیان را به این قطعه از زمین معطوف می دارد. ولی وجود زن­ها و بچه­ها وحتی نوزادان در این مسیر چیزی نیست که از نگاه مردم جهان مغفول بماند. کمتر کسی است که این خبر­ها را بشنود و این صحنه­ها را ببیند و به تامل وتفکر فرو نرود. چرا در عصر تکنولوژی و سرعت، تعداد زیادی از انسان­ها با پای پیاده رهسپار این سرزمین هستند؟ چرا بی اعتنا به وسایل نقلیه ­ای که با سرعت از کنار آن­ها می­گذرد، قدم قدم مسیر نهایتا دو ساعتی را چند روزه می­پیمایند؟ حال خودشان می­روند و درد و تاول پا و گرما و سرما را به جان می­خرند، چرا زنان را و حتی بچه­های خود را که مسلما از نیروی جسمی کمتری برخوردارند در این مسیر همراه می­برند؟ اینجاست که مطمئن می­شوند حرفی مهم و عظیم برای گفتن دارند. تنها عمل به یک وظیفه شخصی نیست،  تنها زیارت یک بزرگ نیست؛ بلکه در این رفتن و رسیدن و برقراری همایشی به این عظمت، قصد رساندن پیامی جهانی و همگانی را دارند.

این­جا دیگر مهم نیست که می­توانی دستت را به ضریح مولا برسانی یا نه! مهم نیست روز اربعین در کربلا باشی یا نه، مهم نیست بتوانی تمام راه را پیاده بروی یا نه؟ می­توانی در این همایش شرکت کنی بدون آن که حرمت محرم و نامحرمی را بشکنی! می­توانی باشی فقط به این اندازه که حضورت را عزیز زهرا(س) امضا کند و حجتی باشی برای دل­های آماده هدایت.

اگر به این مهم وقوف پیدا کنی دیگر مطمئن هستی که رسیدن به این هدف عظیم که مورد نظر ائمه بوده است و زمینه سازی برای برقراری عدالت جهانی و نجات کودکانی که زیر بار ظلم و جنایت مستکبران جان می­بازند ارزش دارد که کودکت اذیت شود و یا حتی بیمار گردد و یا حتی خودت و یا او به زمره شهدای  راه حق، ملحق گردید.

شاید فلسفه حضور زن­ها و فرزندان را در این اجتماع عظیم بتوان به حکمت حضور آن­ها در روز عاشورا و واقعه کربلا با وجود نهی بعضی از مصلحت اندیشان، گره زد.

 

آزاده ابراهیمی فخاری

لینک مطلب در خبرگزاری حوزه

زهرا ابراهیمی
۳۰ مهر ۹۸ ، ۱۸:۳۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

ح

 

رابطه درآمد بالا و رزق فراوان معنادار نیست

زهرا ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان درخصوص رابطه رزق و درآمد و در پاسخ به چیستی رزق گفت: رزق از جمله اموریست که خداوند نسبت به بندگان، بر خود واجب کرده است؛ هرآنچه در زندگی، از ناحیه خداوند، مقدر و به صورت مستمر به انسان برسد و مورد انتفاع و بهره حقیقی انسان قرار گیرد، رزق او محسوب می شود، خواه مادی باشد یا معنوی.

 کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پاسخ به تفاوت رزق با درآمد اظهار داشت: رزق چهار ویژگی اصلی دارد که یکی از ناحیه خداوند بودن، دوم مقدر شدن آن، سوم مورد انتفاع و بهره مندی قرار گرفتن و چهارم استمرار آن می باشد، درحالیکه درآمد آن چیزی است که انسان در قبال انجام کاری اعم از خوب یا بد دریافت می کند لذا کم یا زیاد بودن درآمد برای انسان به عوامل متعددی از جمله میزان تلاش، شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... بستگی دارد اما رزق آن نعمتی است که از ناحیه خداوند معین شده است

ابراهیمی با اشاره به اینکه درآمد کم ممکن است منجر به فقر و درآمد زیاد باعث ثروت گردد، افزودرزق ربطی به فقیر بودن و ثروتمند بودن ندارد و از ناحیه خدا بر بندگان مقدر شده است.

وی گفت: گاهی زیرکی و فریبکاری انسان منجر به درآمد بیشتر می شود و سادگی او، درآمد او را کاهش می دهد؛ در حالی که رزق ربطی به زیرکی و سادگی انسان ندارد و برای هر کس مقدار معین و مشخصی دارد.

این محقق حوزوی خاطر نشان کرد: در آمد مستند به بندگان خداست، چرا که انسان متناسب با امور اعتباری و قراردادی با سایر بندگان، درآمد معینی دارد؛ اما رزق مستند به خداوند است و جزء امور حقیقی است نه اعتباری و قرادادی.

وی با بیان اینکه درآمد ممکن است مستمر نباشد، اما رزق حقیقی همواره مستمر و همیشگی است، متذکر شد: خداوند برای بندگانش رزقِ حلال و مستمر و مقدر قرار داده است، پس انسان باید از طریق صبر، تلاش، گام برداشتن در مسیرهای صحیح و قناعت آن رزق را از آنِ خود کند و الا اگر عجله نماید و از طریق مسیرهای ناصحیح اقدام کند، همان رزقی که می توانست برایش حلال باشد، حرام می شود

 

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی یادآور شد: با حرص بیشتر و تلاش های افراطی رزق بیشتری به دست نمی آید، اگر چه ممکن است درآمد انسان افزون گردد، ولی معلوم نیست انسان از آن مال به خوبی بهره ببرد یا خیر، چون مسئولیتش دوچندان خواهد شد.

 این پژوهشگر دینی اظهارداشت: عدم بینش صحیح انسان نسبت به رزاق بودن خداوند، منجر به حرص و طمع بیشتر، جمع آوری مال و نگرانی از آینده می شود، در حالی که اگر انسان خداوند را رزاق حقیقی بداند، هرگز دچار زیاده خواهی نمی گردد.

وی ادامه داد: در دیدگاه الهی، رزق هر انسانی در دست خداوند است و کفیل واقعی هر انسان کسی جز خدا نیست، بنابراین دغدغه مندی نسبت به درآمد و کسب پولِ بیشتر، در این نگاه اصالت ندارد.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی اضافه کرد: اگرچه مشکلات اقتصادی منجر به شغل های چندگانه در جامعه شده است، اما با نگاه دقیق تر به این موضوع می توان رد پای حریص بودن انسان را در تجمیع حساب های بانکی، سپرده گذاری های متعدد و تلاش در جهت کسب راه های یک شبه ثروتمند شدن، شاهد بود.

 زهرا ابراهیمی 

لینک مطلب درخبرگزاری شبستان

 

زهرا ابراهیمی
۳۰ مهر ۹۸ ، ۱۸:۱۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 

م

 

 

هنر مداحی نقش تاثیرگذاری در تعمیق باورهای دینی دارد

بسیاری از مواقع تصور می کنیم در مراسم عزاداری سخنرانی اصل است و از تاثیر مداحی غافل می شویم در حالیکه این هنر دینی در تعمیق باورهای دینی نقش بسیار تاثیرگذاری دارد.

آزاده ابراهیمی فخاری در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ممکن است با نظر روشن فکرانه به مجالس عزاداری امام حسین(ع) که این روزها برگزار می­ شود ، تصور کنیم که اهمیت سخنرانی و انتخاب یک سخنران خوب رکن اصلی است چرا که اطلاعات مستمعین را بالا برده و آن­ها را با محتوای دینی و انقلابی آشنا می­ کند.

وی افزود: در واقع برخی این تصور را دارند که سخنرانی اصل است و مداحی چندان اهمیت ندارد و فقط به عنوان یک رسم و برای بخشش گناهان و جمع آوری ثوابی که در روایات برای قطرات اشک بر اباعبدالله ذکر شده است انجام می شود.

استاد حوزه و پژوهشگر علوم دینی بیان داشت: بر عکس این تصور باید بدانیم که نقش یک مداح و یک مداحی خوب در بالا بردن شعور حسینی در کنار شور حسینی اگر که  بیشتر از سخنرانی نباشد کمتر نیست.

وی ابراز داشت: احساس و عاطفه قابل دسترس ترین، گسترده ترین و تاثیر گذارترین راه انتقال یک پیام مذهبی و دینی به مخاطبین است و مداحی یک هنر است که اگر از این هنر درست استفاده شود، می­ تواند عامل گرایش جوانان و  نوجوانان که سرشار از احساسات هستند به دین و درک درست آن­ها از مبانی دینی گردد.

ابراهیمی ادامه داد: به یقین استفاده از دلیل و برهان در ایجاد فهم دینی جای خود را دارد ولی یکی از عواملی که می تواند در گرایش مردم به هر عقیده ای موثر باشد بهره بردن از احساس است

وی اضافه کرد: در واقع در عقاید دینی، احساس مذهبی نقش موثری دارد و اگر این احساس و شور جهت مند و هم سو با شعور و فهم دینی باشد می ­تواند در تقویت عقیده اثری عمیق باقی بگذارد.

این استاد حوزه ابراز داشت: البته باید دقت کنیم که در این امر تنها داشتن صدای خوب و توانایی اداره مجلس به نحو شایسته ملاک نیست.

وی افزود: در واقع بر دوش کشیدن کشیدن چنین رسالت بزرگی پاکی درون و صفای ضمیر می طلبدو خالق این اثر هنری باید در درجه اول با تهذیب و تعالی نفس، روح قدرت­مندی یافته باشد تا هنرش روح و جان مخاطب را جلا بخشد و بر اعماق جانش تاثیر گذارد.

ابراهیمی اظهار داشت:  در واقع تا طهارت در قلب حاصل نشود، شراب طهور لایق آن نگردد و در نتیجه فرد معارف را به نحو اتم و اکمل دریافت نمی کند چه رسد به این­که توانایی ارائه به مخاطبان را داشته باشد؛ بر این اساس زمانی­که مداح خود لایق وصل شد دیگر اثری از اشاعه خرافات و ارائه محتوای غلط در اثر هنری اش نیز دیده نخواهد شد.

وی گفت: ازاین پس شعر و شور تمثیل حقایق متأثر از روح قدسی است که از عالم ملکوت سرچشمه می گیرد و مداح دیگر نیازی ندارد برای تحریک احساسات و به قول معروف گرم کردن مجلس از ابزار ناصحیح بهره ببرد چراکه سخنش پس از تحقیق و تفحص در روایات صحیح، از سویدای دل بر می ­آ­ید وچاره ­­ای جز نشستن بر قلب مخاطب ندارد.

این پژوهشگر علوم دینی با تاکید بر اینکه بهتر است این هنرمندان  در ایفای نقش خطیرشان به جای سبک آفرینی در پی سبک کردن روح و جان از تعلقات دنیایی باشند، تصریح کرد:  برگزار کنندگان و مستمعین این مجالس نیز قبل از آن­که صورت و صدای خوش را ملاک گزینش قرار بدهند باید ذاکری خوش سیرت را طلب کنند که در غیر این صورت شاید این نوع مداحی  برای عده زیادی جذاب و دلنشین باشد اما در دستیابی آن به اهداف حسینی(ع) جای تردید وجود دارد.

 

آزاده ابراهیمی

لینک مطلب در خبرگزاری مهر

زهرا ابراهیمی
۳۰ مهر ۹۸ ، ۱۸:۰۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

   

ن

نگاه جنسیتی در پیاده‌روی اربعین وجود ندارد

زهرا ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به ابعاد حضور بانوان در پیاده‌روی اربعین اظهار کرد: نقش اربعین در جاودانه شدن قیام امام حسین (ع) بی‌بدیل است، چراکه شهادت امام یک وجه قضیه است و حفظ آثار شهادت وجهی دیگر و چه خوب بازماندگان قیام و در رأس آن‌ها حضرت زینب (س) در زنده نگه‌داشتن این آثار قدم برداشتند، گویا اربعین جلوه‌ای از عملکرد بازماندگان قیام است.

این پژوهشگر حوزه خانواده ادامه داد: در سال‌های اخیر با واقعه‌ای عظیم همچون اربعین روبرو هستیم و حضور زنان پابه‌پای مردان در این پدیده، شگفت‌انگیز است و نقش آنان در این پدیده در ابعاد گوناگون اثرگذار است، حتی گاهی ممکن است بانوان به تأثیر عمیق حضور خویش واقف نباشند اما نمی‌توان این تأثیرات را نادیده گرفت.

حضور زنان در حماسه اربعین، عاشقانه بودن تشیع را فریاد می‌زند

وی تصریح داشت: امروزه تبلیغات دشمنان در خنثی کردن این حضور به‌قدری زیاد است که از هیچ تلاشی برای بی‌اثر کردن اربعین فروگذار نمی‌ماند، اما حضور زنان در کنار مردان در این پیاده‌روی می‌تواند همه تبلیغات دشمن را خنثی کند، حضور زنان به‌عنوان نماد عاطفه و مهربانی در کنار مردان می‌تواند عاشقانه بودن مذهب تشیع را فریاد بزند، مذهبی که توجه آن به عاطفه در کنار عقل بسیار مشهود است.

ابراهیمی تأکید داشت: زنان ایرانی با حضور خویش در پیاده‌روی اربعین می‌توانند در جهت‌گیری‌های دینی و الهی سایر زنان مؤثر باشند چراکه آن‌ها از طریق این مراسم قادر خواهند بود چهرهٔ واقعی یک زن مسلمان را نشان دهند.

اربعین، منصه ظهور هویت حقیقی زنان است

این کارشناس مسائل دینی متذکر شد: انعکاس حضور زنان در پیاده‌روی اربعین با پوشش دینی خط بطلانی است بر سیاست‌های جهان مدرن که برای تبلیغش از جسم زن بهره می‌برد، گویا اربعین هویت حقیقی زن را فارغ از جنسیتش به منصه ظهور می‌رساند از طرف دیگر شاید حتی بتوان گفت حضور زنان، باحجاب دینی در پیاده‌روی اربعین می‌تواند در برابر بی‌حجابی‌ها نوعی نهی از منکر محسوب شود.

وی در ادامه ابراز داشت: در دوره‌ای که زنان در حد یک کالا تنزل پیداکرده‌اند و جهان در حال تجربه جاهلیت مدرن است، ایمان و معنویت در زن مسلمان از طریق حضورش در این پیاده‌روی به جهان اعلام می‌شود و زنان مسلمان به دنیا ثابت می‌کنند که زیبایی روح نسبت به زیبایی جسم تقدم دارد، این حضور می‌تواند در انتقال مواریث فکری، فرهنگی و عقیدتی به سایر زنانی که از سایر کشورها حاضر می‌شوند کمک کند، همان‌گونه که حضرت زینب (س) به‌عنوان یک زن با رفتارشان به جهان نشان دادند که زن می‌تواند همچون مرد رسالتی را بر عهده بگیرد و به‌خوبی در متن و نه در حاشیه ایفای نقش کند.

زنان با حضور در اربعین جایگاه حقیقی خود در اسلام را به نمایش می‌گذارند

ابراهیمی با تأکید بر آن‌که حضور بانوان در حماسه اربعین جایگاه حقیقی زنان در اسلام را نشان خواهد داد گفت: غربی‌ها علاوه بر این‌که جایگاه زن را تنزل می‌دهند به جایگاه حقیقی که اسلام به زن می‌دهد نیز دهن‌کجی می‌کنند اما حضور زنان در اربعین می‌تواند منجر به زدودن باورهای غلط ذهنی نسبت به زنان مسلمان شود، غرب همواره به بهانه‌های مختلف قصد دارد تا زن ایرانی را زنی دربند به تصویر کشد درحالی‌که این حضور می‌تواند نوعی ایستادگی در برابر عملیات روانی دشمن محسوب شود.

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: زینب کبری (س) دارای چنان عظمتی است که همواره زنده نگه‌داشتن قیام امام به ایشان نسبت داده می‌شود و اربعین تجلی حضور زنانی است که می‌خواهند در محضر آن بانوی بزرگوار شاگردی کنند، همان‌گونه که حضرت زینب (س) در شرایط قبل از قیام، در لحظات قیام و همچنین در بحران‌های بعد از قیام به زیباترین انتخاب‌ها دست زدند و پخته‌ترین رفتارها را از خود به یادگار گذاشتند زنان ما نیز با اسوه قرار دادن ایشان تلاش می‌کنند برای حفظ عقیده، کمک‌رسان مردان خویش باشند و اربعین نقطهٔ عطفی است برای این انگیزه.

صلابت دینی حاکم در پیاده روی اربعین مانع نگاه جنسیتی به بانوان است

وی در ادامه بیان داشت: در نگاه جنسیتی هرجا زن وجود دارد بهره‌گیری از جنسیت او نیز حرف اول را می‌زند اما در جریان اربعین به‌خوبی شاهد هستیم که میلیون‌ها زن در کنار مردان با امنیت تمام حاضر می‌شوند بدون اینکه به آن‌ها جسارتی شود، پرهیز از ملعبه شدن به‌وسیله دیگران در مسائل شهوانی ازجمله پیامدهای حضور زنان در این پیاده‌روی است.

ابراهیمی اضافه کرد: برخی از زنان ممکن است تحت هیچ شرایطی زیر بار سختی کشیدن نروند و نه خود حاضر به حضور شوند و نه رضایت به حضور خانواده خود دهند، این در حالی است که زنان حاضر در این پیاده‌روی سختی‌ها را هم به جان خود می‌خرند و هم علیرغم یک دنیا عاطفه، راضی به‌سختی کشیدن اهل خانه می‌شوند و این‌گونه اربعین مدیریت احساس را برای زنان به ارمغان می‌آورد، تصمیم زنان برای حضور در پیاده‌روی با اهل خانواده منجر به تمرکز دل‌های همهٔ اعضای خانواده بر یک نقطه مشترک می‌شود و آن نقطه چیزی نیست جز حرم ارباب، توجه قلبی همهٔ اعضاء بر یک امر واحد می‌تواند در ایجاد محبت و بذل عواطف بین آن‌ها مؤثر باشد توگویی حسین دل‌ها را به هم مهربان می‌کند.

زنان باید پاسخ گوی نیازهای معنوی در خانواده باشند

این پژوهشگر حوزه خانواده یادآور شد: حضور زنان در این اتفاق بزرگ مساوی است با حضور خانواده‌های آنان، زنان با این انتخاب خود می‌توانند تأثیر عمیقی بر فرزندان و همسران خویش داشته باشند و آن‌ها را متوجه این امر کنند که درراه هدف باید تمام سختی‌ها را تحمل کرد، حضور زن و فرزند به مردان در ایستادگی بیشتر انگیزه می‌دهد، در تربیت فرزندان مؤثر است و باعث انتقال فرهنگ دینی به فرزندان می‌شود چراکه زن محور اصلی در مدیریت نیازهای اهل خانه است و انتخاب سفر اربعین نوعی پاسخگویی به نیازهای معنوی خانواده به‌حساب می‌آید.

بعین سبب استحکام پیوند عاطفی و عقلانی بین زوج‌های جوان می‌شود

وی در ادامه تأکید کرد: تمسک به امور معنوی منجر به تحکیم پیوند زناشویی و آرامش می‌شود و اربعین به‌عنوان مصداق عینی گرایش به معنویت می‌تواند پیوند بین زوج‌های جوان را نیز مستحکم کند و آرامش آن‌ها را نتیجه دهد. سفرهای معنوی تا مدت‌ها دارای اثر معنوی است و زنان در این سفر با کوله‌بار معنوی که همراه می‌آورند تا مدت‌ها بعد از سفر می‌توانند از آثار این معنویت بهره ببرند.

ابراهیمی ادامه داد: با توجه به ضعفی که جوانان و نوجوانان ما در هویت شناسی خوددارند، حاضر شدن زنان در این سفر روحانی می‌تواند در تربیت نسل با هویت مؤثر باشد و این تأثیر نه‌فقط مفید برای فرد، که مؤثر برای کل جامعه است چراکه جامعه از سلول‌های کوچک‌تری به نام خانواده تشکیل‌شده و خانواده می‌تواند عامل تراوش معنویت به جامعه باشد.

این کارشناس مسائل دینی نظر به اینکه اربعین نه‌فقط منسکی عبادی که مراسمی سیاسی نیز محسوب می‌شود حضور زنان در این مراسم می‌تواند بازگوکننده این امر باشد که زن مسلمان قادر است به زیبایی میان وظایف عبادی و وظایف سیاسی خود جمع کند، حضور زنان در اربعین با آگاهی و رشد سیاسی آن‌ها گره‌خورده است، قرار گرفتن زنان در مرکز این فعالیت سیاسی عظیم از دیگر اثرات حضور زنان در اربعین است، آری اگرچه اربعین نقطهٔ پایان مصائب برای اهل‌البیت (ع) است اما برای ما نقطهٔ آغاز است در بسترسازی برای تمدن جهانی.

 

​​​​​​زهرا ابراهیمی

لینک مطلب در خبرگزاری فارس

زهرا ابراهیمی
۳۰ مهر ۹۸ ، ۱۸:۰۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر