گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

۲۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

ب

 

بازنده های سبک زندگی امروزی

متأسفانه امروزه سبک زندگی خانواده ها به سمتی پیش می رود که به آفت حضور بیش از حد در فضای مجازی دچار شده است و  کمتر شاهد وقت گذاشتن والدین برای فرزندانشان هستیم و به حتم اگر این رویه ی غلط اصلاح نگردد اتفاقات ناگواری پیش روی جامعه خواهد بود و در این میان کودکان و نوجوانان بیش از هر قشر دیگری از حضور در فضای مجازی آسیب می بینند.

دوران کودکی و نوجوانی زمان رشد و بالندگی فرزندان ماست که اگر در این دوران وقت و زمان آن ها به درستی مدیریت نشود عمر گرانبهای آن ها تباه گشته و خسارات جبران ناپذیری گریبان خانواده و جامعه را خواهد گرفت.

در این باره مولی امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می فرمایند: العاقلُ مَن لایُضَیِّعُ لَهُ نَفَساً فیما لاَینفَعُه. آدم عاقل کسی است که (حتّی) یک نَفَس از عمر خود را در چیزی که برایش سودی ندارد به هَدَر نمی‌دهد. (شرح غرر، ج ٢، ص ١٥٥)

 همچنین امام جعفرصادق(علیه‌السلام) می فرمایند: المَغبونُ مَن غَبَنَ عُمْرهُ ساعةً بعدَ ساعَة! آدم مغبون و زیانکار کسی است که با غبن و فریب، عمر خود را ساعت به ساعت از دست می‌دهد! (بحار، ج ٧٨، ص ١٥٢)

سبک زندگی سنتی در گذشته بسیاری از نیازهای کودک را در عین سادگی برآورده می کرد؛ اما سبک زندگی مدرن و زندگی آپارتمان نشینی به گونه‌ای است که سبب تکروی و گسستن اعضای خانواده از یکدیگر می‌شود. خانه های امروزی کارکردهای فضایی و فیزیکی خانه های سنتی را ندارند. علاوه بر این محدودیت‌های فضایی آپارتمان‌ها سبب ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای کودکان می‌شود، زیرا نبود فضای کافی برای جَست‌وخیز کودکان سبب می‌شود تا آن‌ها نتوانند انرژی‌های نهفته‌ی خود را با بازی و ورزش آزاد کنند و به همین علت دچار بی‌قراری، رفتارهای تخریبی و پرخاشگری می‌شوند.

با گذشت زمان، این‌گونه رفتارها و ساختارشکنی‌ها به‌متن جامعه کشیده می‌شود چرا که ابعاد کوچک و نوع طراحی آپارتمان‌ها سبب تک‌ فرزندی و کوچک شدن خانواده‌ها می‌گردد و امکان داشتن روابط عاطفی و پویا با هم سن و سالان را از کودکان می گیرد و همین مساله باعث می شود فرزندان ما توانایی تعامل با جامعه را از دست  بدهند.

در خانه‌های امروزی اگر فرزندان ما فعالیت های درسی نداشته باشند، تنها وسیله‌ی سرگرمی‌شان تلویزیون، بازی‌های رایانه‌ای  و چت  و وب گردی است که همگی آسیب زننده است و تاثیرات مخرب روحی و روانی به دنبال خواهد داشت؛ از این رو کودکان، بزرگ‌ترین بازنده‌های زندگی در سبک زندگی مدرن هستند .

با توجه به آنچه ذکر شد خانواده و جامعه می بایست از طریق آموزش فرهنگ صحیح استفاده از امکانات جدید به فرزندا، ن آمادگی لازم جهت ورود به سبک زندگی جدید را برای آن ها فراهم کنند.

به همین منظور لازم است زمانی برای فرصت ارتباط کلامی و گفتگوی صمیمانه در باره ی مسائل مختلف در ساعات مشخصی از روز اختصاص داده شود. همچنین فرصت بازی و تفریحات سالم در خانواده برای تعامل بیشتر و گفتگوهای صمیمانه در خلال بازی ها ایجاد گردد.

کرامت بخشی و حرمت دادن به اعضای خانواده و پرهیز از سخنان ملامت­گر و تحکم آمیز و آمرانه که طرف مقابل را به واکنش های منفی و ترک گفتگو می کشاند را نیز باید در زندگی ساری و جاری نمود.

همچنین توجه و اهمیت دادن به احساسات طرف مقابل و ایجاد شوق و امید به برقراری ارتباط در اعضای خانواده می تواند در ایجاد ارتباط دوستی فرزندان مؤثر واقع شود و این اعتماد افزایی مانع طرد شدن فرزندان از محیط خانواده خواهد شد.

 در باب توجه به تربیت فرزند روایتی بیان شده که به زیبایی ارتباط والدین با فرزندان را ترسیم می کند.

قالَ رَسُولُ اللهِ - صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه - : رَحِمَ اللهُ مَنْ اَعانَ وَلَدَهُ عَلی بِرِّه. قالَ کَیْفَ یُعینُهُ عَلی بِرِّه؟ قالَ یَقْبَلُ مَیْسُورَهُ وَ یَتَجاوَزُ عَنْ مَعْسُورِه وَ لا یُرْهِقُهُ وَ لا یَخْرُقُ بِه

رسول اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: خدای رحمت کند کسی را که فرزندش را در نیکی به خود یاری می‌کند. راوی حدیث پرسید: چگونه فرزندمان را در نیکی به خود یاری نماییم؟ حضرت فرمود: آنچه را که کودک در قوه و توان داشته و انجام داده است از او قبول کند، آنچه انجام آن برای کودک سنگین و طاقت فرسا است از او نخواهد، او را به گناه و طغیان وادار نکند و به او دروغ نگوید و در برابر او مرتکب اعمال جاهلانه (و احمقانه) نشود. (الکافی، ج ۶، ص ۵۰)

این روزها که بر اساس ضرورت، خانواده‌ها در قرنطینه ی خانگی به سر می‌برند و از سویی یکسره در خانه ماندن می‌تواند خود مایه آسیب شود، یکی از کارهای خوبی که والدین می توانند در این ایام انجام دهند پر کردن بخشی از اوقات فراغت بچه ها با جایگزین های مناسب است تا با بهره گیری از آن ها آسیب ها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و به تقویت هرچه بیشتر روابط عاطفی در خانواده کمک نمایند.

  تلاوت مستمر و روزانه ی قرآن، آموزش و یادگیری قرآن در قالب طرح‌های تلفنی، اینترنتی و غیرحضوری، بهره‌گیری از اپلیکیشن‌های قرآنی که آموزش، مرور و مفاهیم قرآنی را ارائه می‌دهند، مطالعه منابع و کتب قرآنی،  مطالعه کتاب و مجلات و روزنامه‌ها، استفاده از کتاب‌های صوتی و پادکست‌های آموزشی، استفاده از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های محتوایی و کاربردی، بهره‌گیری مدیریت شده از فضای مجازی، انجام بازی‌های خانگی و کاشانه‌ای،   جنبشی _حرکتی و...، قصه‌خوانی و قصه‌گویی، کارهای عملی از قبیل: نقاشی، ساختنی، بافتنی و...، استفاده از اسباب‌بازی‌ها و کمک‌آموزشی‌های تفریحی، فرهنگی و فکری، آموزش و مهارت افزایی فرزندان در امور اجرایی منزل از قبیل آشپزی و...، خاطره گویی، طنزپردازی و تفریح‌های خانگی و اجرای نمایش همگی می توانند نشاط معنوی و جسمی را به دنبال داشته باشند.

فاطمه فرهادیان

لینک مطلب در خبرگزاری حوزه

 

 

زهرا ابراهیمی
۱۵ فروردين ۹۹ ، ۱۱:۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

غ

 

غبطه بخوریم یا حسود باشیم؟

یکی از اموری که قرآن کریم  به آن می پردازد بررسی علل و عوامل انحرافات انسانی است. خداوند مهربان علاوه بر این که انسان را به علت های انحراف آشنا می سازد به درمان و معالجه ی آن نیز می پردازد.

 از جمله انحرافات اخلاقی که در بین مردم رواج دارد و قرآن نیز به آن می پردازد ویژگی حسد است.

حسد را علمای اخلاق این گونه تعریف کرده اند: «حسادت همان تمنای سلب و قطع نعمت از دیگری است که به صلاح او باشد به عبارتی حسود علاقه مند است که نعمتی از طرف مقابلش سلب گردد حال برایش فرقی نمی کند به او (فرد حسود) برسد یا نه! ».

امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مورد حسادت می فرمایند: منشأ و ریشه ی رذایل،  حسادت است»؛

بنابراین برای پیشگیری از رذایل اخلاقی باید ریشه ی حسادت خشکیده شود.

اگرچه حسادت یک ویژگی مذموم است،  اما در نقطه ی مقابل آن ویژگی ممدوحی به نام غبطه وجود دارد. بنابراین لازم است میان حسادت و غبطه مرز قائل شویم.

غبطه در واقع آن است که آرزو کنی آنچه را دیگری دارد، داشته باشی بدون اینکه آرزوی نابودی آن نعمت را برای او در سر بپرورانی،  ولی حسادت یعنی آرزوی نابودی نعمت برای دیگری داشتن و این اوج بی اخلاقیست.

امام صادق علیه السلام در این مورد می فرمایند: «مؤمن غبطه می خورد و حسادت نمی ورزد، منافق حسادت می ورزد و غبطه نمی خورد».

از این حدیث تفاوت غبطه و حسادت به خوبی احساس شده و مرز بین نفاق و ایمان آشکار می گردد.

برای حسادت نشانه های دیگری از جمله ناراحتی از داشتن نعمت دیگری بدون نشان دادن عکس العمل، غیبت، عیب جویی، دشمنی و کینه، بی مهری، قطع رابطه و ... هم ذکر شده است.

نخستین حسادتی که از سوی انسان صورت گرفت حسادت قابیل نسبت به برادرش بود و دلیل این حسادت پذیرفتن قربانی هابیل و نپذیرفتن قربانی قابیل از طرف خداوند بود که این موضوع ریشه ی حسادت را در وجود قابیل محکم و سبب کشتن برادرش گردید.

از طرفی پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه حسادت را به بیماری بزرگ امت ها تشبیه نموده و می فرمایند که در اثر اختلاف و حسادت است که امت ها نسبت به یکدیگر ظلم و ستم روا می دارند و هرج و مرج ایجاد می کنند.

حسادت از یک سو دارای آثار جسمی و روحی و از دیگر سو دارای آثار دنیوی و اخروی است.

حسادت ایمان انسان را نابود و مانع رشد و تعالی وی می گردد. همچنین موجب آفت دین و حائلی برای جلوگیری از شناخت حقایق  می شود  علاوه بر این بستر سایر گناهان را برای انسان می گستراند.

با توجه به پیوستگی  میان جسم و روح انسان، پر واضح است که حالات روحی و روانی انسان خواه ناخواه برجسم او نیز اثر می گذارد.

افراد حسود معمولا افرادی عصبی، پرخاشگر، رنجور و افسرده هستند و حسادت آن ها نه تنها منجر به تخریب روح و روان آنان شده،  بلکه موجب آسیب به جسمشان نیز می گردد.

همان گونه که حضرت علی علیه السلام نیز می فرمایند: «شگفتا که حسودان از سلامت خود غافل اند».

 احتمالا همه ی ما ضرب المثل حسود هرگز نیاسود را بسیار شنیده ایم و حقیقتا اینگونه است و فرد حسود هرگز رنگ آرامش را به خود نخواهد دید؛ چراکه همیشه از خوشی دیگران غمگین و بخاطر داشتن نعمت دیگران ناراحت است.

این ضرب المثل به شکل زیباتر در کلام حضرت علی علیه السلام آمده است آنجا که می فرمایند: آفرین بر حسادت چه عدالت پیشه است، پیش از همه صاحب خود را می کشد.

همانگونه که ذکر شد برای حسادت آثار اخروی نیز وجود دارد از جمله اینکه شخص حسود بدون حساب به جهنم می رود و بدبختی و شقاوت دنیا و آخرت را به همراه دارد.

و در آخر به قول بزرگان حسود را آزار مده چرا که خود در آتشی بی پایان غرق است.

افسانه مرادی

لینک مطلب در خبرگزاری حوزه

زهرا ابراهیمی
۱۵ فروردين ۹۹ ، ۱۱:۱۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

م

 

محبت متقابل والدین و فرزندان بهترین پیشنهاد ایام قرنطینه

در دنیای مدرن امروز بیماری کرونا همه ما را تهدید می کند و حُسن این بیماری جمع کردن اعضای خانواده دور یکدیگر است ولی افسوس که وجود اینترنت، تلگرام، ماهواره و سبب شده است تا والدین خلوتی برای دختران و پسران خود پیدا نکرده و اعضای خانواده به جای برقرار کردن ارتباط عاطفی با یکدیگر، در دنیای مجازی سیر کنند.

یکی از آموزه های دین اسلام محبت کردن است، ولی آنچه در این میان این صفت پسندیده را رواج می دهد، عشق و محبت والدین نسبت به فرزندان است؛ زیرا تک تک افراد خانواده، مودّت، رحم، نیکوکاری، محبت، ایثار، شهامت، شجاعت و دیگر صفات نیکو را از پدر و مادر خود می آموزند. حبّ به فرزندان اهمیت ویژه ای دارد زیرا در رشد طبیعی فرزند موثر بوده و او را به مرحله ای می رساند که محبوب دیگران شده و در نتیجه به دیگران نیز مهرورزی می کند.

رسول خدا(صل الله علیه وآله) می فرمایند: کودکان را دوست بدارید و به آنها مهر بورزید و چون به آنان وعده ای دادید، به عهد خود وفا کنید (کافی، ج ۶، ص ۴۹ ).

براساس سخن پیامبر مهربانی ها می توان چنین نتیجه گرفت که مهرورزی به فرزندان از جایگاه والایی برخوردار بوده و منجر به استحکام ستون خانواده می شود.

شناخت آثار محبت و غنیمت شمردن فرصت ها، ما را در جهت ایجاد فضای عطوفت حرکت می دهد و از این طریق می توان با اعلام دوستی و روی گشاده، آغوش خود را برای پر مهرساختن محیط خانه باز کرد.

بهترین شیوه برای پرورش عواطف فرزندانمان، استفاده از الفاظ و کلمات زیباست. به عنوان مثال مورد خطاب قرار دادن فرزندان با واژه هایی چون عزیزم، نور چشمم و میوه دلم همانگونه که حضرت زهرا (سلام الله علیها) خطاب به فرزندان خود از قُرَه عَینی و ثَمَرَه فُوءادی استفاده می کردند.

همچنین اگر پدر و مادرها شنونده خوبی برای فرزندانشان باشند و پای صحبت آن ها نشسته و با ایشان همدردی کنند این امر باعث می شود فرزندان احساس ضعف نکرده و با عزت نفس، صلابت و اراده قوی به خود باوری  برسند وبه دنبال محبت در فضای بیرون از خانه نباشند.

در کنار این راه ها مهم ترین عامل برای ایجاد فضای دلدادگی، استعانت از خداوند است که بدون توجه به قادر مطلق هیچ کاری صورت نمی گیرد؛ همانگونه که حضرت سجاد(علیه السلام) در دعای ۲۵ صحیفه سجادیه، پس از آنکه از خدای متعال برای پرورش فرزندان یاری می خواهد؛ برای تربیت دینی و اخلاقی فرزندان با توجه به مشکلات موجود در مسیر تربیت، از خداوند درخواست یاری می کند و می فرماید: (مرا در تربیت و نیکی به فرزندانم یاری فرما.

شکریه احمدی

لینک مطلب در ندای اصفهان

 

زهرا ابراهیمی
۱۵ فروردين ۹۹ ، ۱۱:۰۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

ف

 

سواد فضای مجازی و راهکارهای ساده برای ایمن ماندن از کلاهبرداری های اینستاگرامی

«یک صفحه به تو می فروشم با صد هزار دنبال کننده، فقط بقیه اش دست خودت است که چقدر بتوانی مخاطب و تبلیغات جذب کنی.»  این جمله، سخن نوجوان ۱۷ ساله ای است درباره صفحه اجتماعی اش.

شنیدن این سخن شاید در نگاه اول کمی تعجب برانگیز باشد ولی وقتی به شبکه های اجتماعی سری بزنیم، متوجه می شویم که این شبکه ها تبدیل به ابزاری برای کسب شهرت و پول شده اند و در میان شبکه های اجتماعی موجود، میدان رقابت در زمین مجازی اینستاگرام اولویت یافته است؛ ولی الفبای پیروزی در این رقابت متفاوت از واقعیت است.

برخی از افراد در این فضا از طریق حاشیه سازی و اظهار نظر درباره همه چیز، نشان دادن زندگی خصوصی و لو دادن یا به تعبیری لو رفتن اختیاری عکس های خصوصیشان، دنبال کننده جذب می کنند تا شهرت و پول بیشتری کسب کنند. در واقع کسب پول و شهرت در فضای مجازی با انجام کارهای خلاف عرف جامعه، تبدیل به ویروسی همه گیر شده و میدان رقابتی را به وجود آورده، که شرکت کنندگان در آن به چیزی جز شهرت فکر نمی کنند.

آنچه در این میان حرف اول را می زند، شهرت است و با این دیدگاه استفاده از هر وسیله ای، گفتن هر حرفی، اشتراک گذاری هر عکسی و انجام هر رفتاری مجاز شمرده می شود؛ چرا که تنها هدف، رسیدن به شهرت است؛ چون شهرت بیشتر، پول بیشتر به همراه دارد. فضای مجازی تبدیل به کارزار نبردی شده که همه به روی هم شمشیر کشیده و نه تنها به خود که به جامعه نیز آسیب می رسانند.

با وجود اینکه در کشورهای معروف به آزادی همچون آمریکا نظارت بر فضای مجازی نظارتی سخت و محکم است، اما متأسفانه بی توجهی برخی مسئولین ما در رابطه با نظارت بر فضای مجازی قابل کتمان نیست.

اگرچه برخی مسئولین هم دلسوزانه برای نظارت بر این فضا تلاش می کنند؛ اما خانواده ها نیز نباید صرفا به فعالیت مسئولین چشم امید داشته باشند؛ زیرا نقش والدین در این بین بیشتر و تأثیر گذارتر از دیگران است. والدین باید بپذیرند امروز عصر اطلاعات است و فرزندانشان فرزندان این عصر هستند پس نمی توانند فرزندانشان را از رایانه، اینترنت و گوشی هوشمند به طور کامل محروم کنند. اما می توانند با چند راهکار ساده از میزان آسیب های این فضا بکاهند.

اولین نکته ای که والدین باید به آن توجه کنند این است که میزان آسیب پذیری کودک و نوجوان به هنگام اتصال به شبکه اینترنت از طریق تلفن همراه و دیگر وسایل ارتباطی بیش از ایجاد این ارتباط از طریق رایانه منزل است. بنابراین برای کاهش آسیب های این مسئله باید خرید تلفن همراه متناسب با سن کودک خود را در اولویت قرار دهند. دلیلی ندارد کودک دبستانی موبایل هوشمند مجهز به بلوتوث و اینترنت داشته باشد و یا دانش آموز دبیرستانی از سرویس وایمکس و خدمات نسل سوم و چهارم بهره مند گردد.

راهکار بعدی در این زمینه، مدیریت میزان و شیوه استفاده از رسانه های دیجیتال در طول روز برای والدین و فرزندانشان است. والدین باید زمان محدود و مشخصی را برای تمام اعضای خانواده در استفاده از رسانه ها مشخص کنند و خود نیز به آن پایبند بمانند تا اثربخش گردد. در واقع حضور و نظارت والدین می تواند در این زمینه مؤثر بوده و کودکان را در بروز رفتارهای مثبت و موجه تشویق و ترغیب نماید.

همچنین والدین می توانند با استفاده از نرم افزارهای «مراقبت خانوادگی (parental control) » ساعت مجاز استفاده، سطح دسترسی و سایت ها و درایوهای مجاز را تعیین کنند.

مهمترین نکته برای کم شدن آسیب های فضای مجازی این است که والدین از طریق تقویت معنویت در خانواده، به فرزندان خود بیاموزند که به هنگام استفاده از فن آوریهای مختلف نیز متعهد به ضوابط اخلاقی بمانند و همیشه جوانب مثبت این امکانات را در نظر بگیرند. به عبارت دیگر در فضای مجازی نیز تقوا را رعایت کنند و خدا را ناظر بر اعمال خود بدانند تا هم خودشان و هم دیگران از آسیب های این فضا در امان بمانند.

 

زهرا باغبانان

لینک مطلب در ندای اصفهان

 

زهرا ابراهیمی
۱۵ فروردين ۹۹ ، ۱۱:۰۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

ح

 

راهکارهای حفظ فرزندان از انحرافات اخلاقی و اعتقادی

در دین اسلام بر انجام فریضه ی نماز تأکید شده است. بی تردید زندگی همراه با سعادت، زمانی دست یافتنی است که بتوان دل را با یاد و نام خدا زنده نگه داشت و به یک منبع قدرتمند متصل شد و از این طریق با شیاطین درونی و بیرونی به مقابله برخاست.

از آنجایی که زندگی انسان دستخوش تغییر و تحولات متعددی است، یکی از راه های مؤثر در جهت ارتباط دادن فرزندان به یک منبع قدرتمند و مقتدر در مشکلات،  نماز می باشد. به همین دلیل والدین باید به منظور حفظ فرزندانشان از انحرافات اخلاقی و اعتقادی آن ها را با نماز آشنا نمایند و زمینه های جذب و انس بهتر آنها را فراهم نمایند.

 از جمله راهکارهایی که می تواند در این زمینه موثر باشد عبارتند از:

۱. یاری و کمک خداوند

والدین در هنگام آموزش نماز به فرزندان نباید از یاری و کمک خداوند غافل شوند چرا که هدایت گری و تأثیر گذاری از جانب خداست.

۲. تکرار و تذکر

 همچنین در دعوت باید تکرار را نیز مدنظر قرار داد و در همان ابتدا نباید انتظار پذیرش محض از سوی فرزندان داشت؛ چرا که نوجوانان بر اثر عوامل محیطی یا غفلت های این دوران دچار فراموشی می گردند، لذا تکرار و گوشزد کردن را نباید فراموش کرد.

۳. آمادگی عقیدتی

پدر و مادرها باید زمینه های آمادگی عقیدتی و تربیت دینی فرزند را فراهم نمایند. در ابتدا والدین در محیط منزل با همراهی کردن فرزندان و بیان مسائل اعتقادی به صورت زبانی و عملی و سپس اولیاء و مربیان می توانند گام های مؤثر بردارند.  

۴. میانه روی

اسلام بر میانه روی و عدم افراط و تفریط در هر موضوعی حتی در عبادات تأکید اساسی دارد؛ چرا که افراط سبب عدم نشاط و بی حوصلگی فرزند و تفریط سبب کوتاهی و عدم توجه به نماز و برنامه های عبادی می گردد. در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که ایشان فرمودند: «اجتَهدتُ فی العبادَه و أنا شابُ فقالَ لی ابی یا بُنی دُونَ ما أراکَ تَصنع فانَ الله عَزَوجَل إذا احبُ عبدا رَضِیَ مِنهُ بالیَسیرِ؛ هنگامی که جوان بودم و در عبادت بسیار می کوشیدم، پدرم به من فرمود: کم تر از این اندازه عبادت کن؛ زیرا هنگامی که خداوند بنده ای را دوست بدارد با عبادت کم نیز از او راضی می شود. »

۵. پرهیز از سرزنش و مقایسه

علاوه برآن نباید هیچ گاه فرزندان را مورد سرزنش یا مقایسه با دیگران قرار داد. چه بسا مقایسه ی آنها سبب ضعف، خود کم بینی، عدم اعتماد به نفس یا حتی ترک عبادت گردد.

۶. آسان گیری

از دیگر راهکارها آسان گیری  و عدم سخت گیری است. در ابتدای دعوت به نماز، سراغ مستحبات نرویم که باعث خستگی و ناراحتی فرزندان گردد،  بلکه آرام آرام شروع به دعوت و آموزش نماییم؛ هنگامی که این آموزش برای فرزندان لذت بخش گردید بعد مستحبات را نیز در خلال واجبات بیان کنیم.

۷. رابطه عاطفی

والدین باید با فرزندان خویش رابطه ی عاطفی بر قرار نمایند، تا آنها جرأت اظهار نظر یا حتی پذیرش سخن آنها را داشته باشند؛ بی تردید اگر والدین با روحیه ی همراه با خشونت بخواهند فرزندان را به امری ترغیب کنند،  نه تنها مورد پذیرش واقع نمی گردد چه بسا سخنان آنها گیرایی و پذیرش مطلوبی نیز نخواهد داشت.

۸. تشویق و ترغیب

از راه های دیگر جذب فرزندان به نماز تشویق و ترغیب است. تشویق و ترغیب زمانی اثر گذاری بیشتری خواهد داشت که به جا و مناسب باشد، تأثیر تشویق و ترغیب به اندازه ای اثر گذار است که می تواند زندگی اشخاص را دگرگون نماید. تشویق به دو شیوه بهتر است انجام گیرد : قبل از شروع عمل، که این نوع تشویق او را به عمل وا می دارد و دیگری بعد از عمل که سبب انگیزه بیشتر خواهد شد.

۹.  آمادگی محیط

از دیگر راه های جذب فرزندان به نماز آمادگی محیط است. همان طور که قبل از برگزاری مراسم های خاص آن مکان را از لحاظ گوناگون آماده می کنند، برای برگزاری نماز که برنامه ی انسان ساز است، واادین نیز باید  قبل از ورود به محیط و مکان نماز آن را آماده نمایند تا زمینه ی جذب بیشتر فراهم گردد، با ایجاد فضای معنوی، با ایجاد دکور زیبایی از نماز یا نصب کردن پوستر نماز در مکان مورد نظر سبب آمادگی آن محیط گردند.  

۱۰.  بیان داستان هایی از نماز

اصولا فرزندان و کودکان انس و تمایل بیشتری به خواندن یا شنیدن داستان دارند؛ تخیلات فرزندان و کودکان داستان ها را به عنوان واقعیت می پندارد پس بهتر است نکات دینی و مذهبی را به صورت داستان بیان نمود تا فرزندان از داستان ها درس بیاموزند.

۱۱. بیان آثار نماز

هر عملی آثار و نتایجی برجای می گذارد، نماز نیز به عنوان عملی که هر روز پنج مرتبه انجام می شود آثاری دارد. آثاری چون مهربانی، مورد رحمت و مغفرت قرار گرفتن، اجر و ثواب بردن، ایحاد برکت در زندگی و... و.

والدین باید فرزندان خویش را با فواید نماز آشنا سازند و از این طریق آن ها را به خواندن نماز متمایل سازند.

۱۲.نقش الگویی والدین

والدین به عنوان الگوهای عملی نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند. هنگامی که فرزندان والدین خویش را ببینند که در انجام فریضه ی نماز پیش قدم هستند،  سبب انگیزه ی آنها و همچنین اثر گذاری مثبت در آنها می گردد.

خدیجه محمدجانی

لینک مطلب در خبرگزاری حوزه

زهرا ابراهیمی
۱۵ فروردين ۹۹ ، ۱۱:۰۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر