گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

۱۴ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

 

ممن

 

به چه کمکی، کمک‌های مؤمنانه می‌گویند؟

چند سالی است ماه مبارک رمضان که به نیمه می‌رسد، به یمن ولادت کریم اهل‌بیت‌ علیه‌السلام سفره‌های کرامت رنگ و بوی تازه‌ای به خود می‌گیرد و عطر نان تازه‌اش مشام جان را می‌نوازد. به برکت این روز در بعضی نانوائی‌های سطح شهر، نان رایگان هم توزیع می‌شود. چه ایده‌ی خوبی است و چقدر زیباست که پس از ۱۴۰۰ سال در این عصر رسانه، هنوز سنت امامان بزرگواری که کیسه‌های نان بر دوش می‌گذاشتند و به محله‌های نیازمند می‌رفتند، در بین شیعیان‌شان جاری است. مخصوصاً در این یک‌سال اخیر که به دلیل اوضاع نابسامان اقتصادی و شیوع بیماری کرونا، کمک‌های مؤمنانه جان گرفته‌اند.

کمک‌های مؤمنانه! چه عنوان با مسمایی! به‌راستی به چه کمکی، کمک‌های مؤمنانه می‌گویند؟ کمک کردن باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا لقب مؤمنانه به خود بگیرد؟ خوب است سری به قرآن بزنیم و از زبان شیوای قرآن، ویژگیهای یک کمک مؤمنانه را بیان کنیم. خداوند متعال می‌فرماید:

«الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ ثُمَّ لا یُتْبعُونَ ما أَنْفَقُوا مَنًّا وَ لا أَذیً لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ»

کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند سپس به دنبال انفاقی که کرده‌اند منت نمی‌گذارند و آزاری نمی‌رسانند، پاداش آن‌ها نزد پروردگارشان (محفوظ) است و نه ترسی دارند و نه غمگین می‌شوند.( بقره ۲۶۲)

آری! کمک مؤمنانه یعنی کمک بی‌منت، با حفظ شخصیت و آبروی انسان‌های شریف و شایسته‌‌تر این است که اگر بتوانیم کمک‌مان را مخفیانه انجام دهیم، تا هم ما گرفتار ریا نشویم و هم عزت و آبروی بندگان عزیز خدا حفظ شود. همان‌گونه که امامان ما عمل می‌کردند. با همان شیوه.

امام حسن مجتبی علیه‌السلام گاهی اصلأ اجازه نمی‌دادند سائل، نیازش را به زبان بیاورد؛ گاهی از روزنه‌ی درب‌ خانه کیسه‌ی طلا را به او می‌بخشیدند، تا سائل صورت امام را نبیند و شرمنده نشود. زمانی هم به درخواست کننده توصیه می‌کردند: خانه‌ی کریم را نشانه کن تا اگر دوباره دشمن فقر به سویت آمد ما را محرم خود بدانی.

از زیبایی‌های دیگر کمک مؤمنانه، بخشیدن از بهترین نعمت‌هایی است که خداوند متعال به ما عطا فرموده است.‌ همان چیزی که اگر به خودمان ببخشند، خوشحال می‌شویم و اگر آن را دوست نداریم، پس شایسته‌ی انفاق نیست.

چرا که خداوند متعال می‌فرماید:

«لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْ‏ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلیمٌ.»

هرگز به نیکى دست نمى‏‌یابید، مگر آنکه از آنچه دوست دارید، (در راه خدا) انفاق کنید و بدانید هر چه را انفاق کنید، قطعاً خداوند به آن آگاه است(آل‌عمران ۹۲)

آری، پذیرش انفاق از سوی خداوند متعال نعمتی است برای انفاق کننده. پس خوب است که قدر آن‌ را بدانی و در کم و کیف آن کوتاهی نکنی. چه‌بسا برگ زردی روی آب، کشتی‌ صد مورچه شود.

گاهی هم پیش می‌آید که به چیزی نیاز داری، اما وقتی می‌بینی هم‌نوعت بیشتر به آن نیاز دارد، ایثار می‌کنی تا شادی را در صورتش ببینی و دلت آرام گیرد. انفاقی که از روی محبت و دوستی باشد، توصیه‌ی قرآن است و این نوع بخشش، انسان را در زمره‌ی نیکوکاران قرار می‌دهد.

گاهی انسان چیزی برای بخشیدن ندارد، اما می‌داند، کلام گرمش، نگاه مهربانش، محبت، هم‌دلی و هم‌دردی‌اش لبخندی بر لبی می‌نشاند و گره‌ای از ابرویی باز می‌کند.

انفاق نیز می‌تواند، بذل علم و دانش و تجربه باشد. راهی را به کسی نشان دادن، مشکل علمی دانش‌آموزی را حل کردن و مشورتی برای یک انتخاب درست دادن.

همه‌ی آنچه در قرآن می‌خوانی، در زندگی امام حسن مجتبی علیه‌السلام به روشنی می‌بینی. وجودی سرشار از گذشت، بخشش، مهربانی، صبر و حسن‌خلق.

آری، خوش خلقی‌، گذشت و بخشش‌هاست که نیاز امروز جوامع بشری است. همین خوبی‌ها و بزرگ‌منشی‌هاست که زندگی اجتماعی را شیرین و لذت‌‌بخش می‌کند و چتر آرامش را بر سر جامعه می‌گستراند.

چه خوب است که گاهی هم به بهانه‌ی ولادت یا شهادت ائمه علیهم‌السلام به سیره‌ی رفتاری ایشان سری بزنیم و سعی کنیم تا اخلاق و رفتار کریمانه‌شان را، در زندگی‌های پر تلاطم امروزمان جاری کنیم.

نیره تسلیم

لینک مطلب در ندای اصفهان

 

 

زهرا ابراهیمی
۲۹ ارديبهشت ۰۰ ، ۲۱:۳۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 سی

   قرآن و رمضان

ماه مبارک رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت، میانه‌هایش مغفرت و پایانش آزادی از آتش جهنم است. (بحارالانوار،   ج ۹۳ ص ۳۴۲).

ماهی است که در آن فرشته‌ی وحی قرآن را بر قلب نازنین پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم) نازل گرداند تا پیامبر خاتم،   پیام الهی را به گوش مردم جهان برساند و آنان را از غفلت برهاند و به سوی کامیابی هدایت کند.

آری این ماه، ماهی است که از طریق روزه، مناجات، عبادت، انس با قرآن و زمینه‌سازی معنوی به استقبال دریافت کتاب الهی می‌رویم و با بهره‌گیری فکری و عملی، خط ارتباط خود را با قرآن استوارتر می‌کنیم و راه سعادت را برای خویش هموارتر می‌سازیم.

امام باقر(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «لِکُل شَیء رَبیع وَ رَبیعُ القرآن شَهرُ الرَمضان/  برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن شهر رمضان است. (اصول کافی، ج۲)

همانگونه که خون در رگ‌های  کالبد انسان جریان دارد و سبب حیات او می ‌شود، تلاوت قرآن نیز حقیقت کلام الهی را در رگ‌های وجودی روزه‌داران به جریان می‌اندازد و به آنان احساس خوشایندی از تجربه‌ی لذت معنوی را منتقل می‌کند.

همچنین امام علی(علیه‌السلام) در شأن قرآن کریم فرموده‌ اند: در قرآن بیندیشید چرا که بهار دلهاست. (خطبه ۱۱۰ نهج البلاغه)؛ از این رو باید گفت بیشترین برکات در ماه مبارک رمضان در گرو تلاوت، انس و تدبر در قرآن است که روزه‌دار باید بذر دستورات الهی را در دل خود کاشته تا رشد کند و در نهایت ثمره‌ی قرآن غذای روحش گردد.

تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان از اهمیت والایی برخوردار است. همانگونه که امام رضا (علیه‌السلام) می‌فرمایند: تلاوت یک آیه از کتاب خدا در این ماه مثل آن است که انسان در ماه‌های دیگر تمام قرآن را بخواند. «مَن قَرَا فی شَهرِ الرَمضان آیَه مِن کِتابِ الله کانَ کَمَن خَتَمَ القُرآن فِی غَیره مِن الشُهور» (بحارالانوار، ج ۹۳، ص ۳۴۳)

باید توجه داشت که این کتاب الهی به دست همه‌ی انسان‌ها رسیده اما در مقابل، نسبت به قرآن رفتار یکسانی نشده است؛ زیرا خداوند در آیه‌ی ۱۲۱ سوره‌ی بقره اشاره به دو گروه می‌کند:

گروه اول کسانی هستند که به خدا ایمان دارند و قرآن را تلاوت می‌کنند و در نهایت حق آن را به جا می‌آورند و گروه دوم کسانی هستند که به کتاب خدا ایمان نیاورده و کافر شدند و اینها همان زیانکاراند. «الذین آتَیناهُمُ الکِتابَ یَتلُونَهُ حَقَّ تَلاوَتِهِ اولَئکَ یُومنون  بِهِ وَ مَن یَکفُربِهِ فَاولئکَ هُمُ الخَاسِرون».

باید دانست که حق قرآن فقط با حفظ آیات و پشت سر هم خواندن حروف و کلمات ادا نمی‌ شود؛ بلکه این امر با تدبر و تأمل در آیات الهی و قرار دادن آن دستورات به عنوان سرلوحه‌ی زندگی انجام می‌پذیرد.

    

شکریه احمدی

لینک مطلب در خبرگزاری حوزه

 

زهرا ابراهیمی
۲۹ ارديبهشت ۰۰ ، ۲۱:۳۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

س

 

انتخاب اصلح و زمینه‌سازی برای ظهور

یکی از مهمترین مباحث مهدویت، بحث ایجاد حکومت جهانی و رفع ظلم نه تنها در قسمتی از جهان بلکه در کل عالم است و این امر زمانی تحقق خواهد پذیرفت که جامعه به آن حد از بلوغ و رشد فکری نائل آید که آمادگی پذیرش این حکومت جهانی را داشته باشد.

تاریخ در موارد متعددی گواه این مطلب است که اگر جامعه، پذیرای حکومت عدل نباشد و به آن حد از برائت از ظالم نرسیده باشد که بتواند برای حکومت عدل جانفشانی کند، به سعادت نخواهد رسید؛ حتی به زودی یافته خود را از دست خواهد داد.

نمونه ی بارز این امر، حکومت حضرت علی (علیه السلام) است. با وجود این که مردم در این برهه از تاریخ ، بدون هیچ شکی وتردیدی انتخاب درستی را انجام داده بودند؛ اما از آنجا که انتخاب آنها  از روی رشد و بلوغ فکری نبود، به سر منزل مقصود نرسید.

دلیل واضح عدم بلوغ فکری جامعه، انتخاب ابوموسی اشعری در مدتی کوتاه بعد از انتخاب به حق امیر المومنین علی (علیه السلام) برای حکومت بود.

مردم آن زمان، با وجود این که چنان به پذیرش حکومت حضرت رغبت نشان دادند که ایشان فرمودند: «فَتَدَاکُّوا عَلَیَّ تَدَاکَّ الْإِبِلِ الْهِیمِ یَوْمَ وِرْدِهَا وَ قَدْ أَرْسَلَهَا رَاعِیهَا وَ خُلِعَتْ مَثَانِیهَا حَتَّی ظَنَنْتُ أَنَّهُمْ قَاتِلِیَّ أَوْ بَعْضُهُمْ قَاتِلُ بَعْضٍ لَدَیَّ.» (چنان بر من هجوم آوردند که شتران تشنه به آبشخور روی آرند و چراننده پای‌بند آن ها را بردارد و یکدیگر را بفشارند؛ چنان که پنداشتم خیالِ کشتن مرا در سر می پرورانند یا در محضر من، بعضی خیالِ کشتن بعض دیگر را دارند).( نهج البلاغه، خطبه ۵۴)

این واقعه نشان دهنده ی انتخاب اصلح، نه از روی بصیرت و احساس نیاز واقعی به برقراری عدالت بلکه تحت فشار شرایط و موقعیت خاص موجود در جامعه بود.

در واقع هجوم مردم به خانه مولی الموحدین علی (علیه السلام) به این دلیل نبود که ایشان فهمیده بودند برای رسیدن به سعادت، راهی جز رعایت و پذیرش همه جانبه ی حق و عدالت ندارند که اگر به این سطح از تفکر رسیده بودند تا پای جان بر سر آرمان خویش باقی می ماندند و فریب ظاهر سازی معاویه را در جنگ صفین نمی خوردند؛ بنابراین زمانی جامعه برای تحقق حکومتی جهانی توسط بقیه الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آمادگی لازم را خواهد داشت که نه تنها اکثریت افراد آن در مواردی محدود انتخاب اصلح داشته باشند؛ بلکه همواره بهترین ها را انتخاب کنند. در واقع باید گرایش به عدالت و حکومت عادلانه در جامعه نهادینه شده باشد.

 قرار خدا بر این است که این بار زمانی دست خود را از آستین خلیفه اش بیرون آورد که هدف نهائی خلقت تحقق پذیرد و این هدف همانا ارث بردن حکومت توسط مستضعفان و مظلومان است.

«وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ» (قصص-۵)

ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!

بنابراین باید زمینه ی همه جانبه ی برقراری و پایداری عدالت در جامعه وجود داشته باشد و مهمترین آن پذیرش حقیقی عدالت در بین مردم است نه پذیرش موقتی و بدون بصیرت.

    

آزاده ابراهیمی فخاری

لینک مطلب در خبرگزاری حوزه

 

زهرا ابراهیمی
۲۹ ارديبهشت ۰۰ ، ۲۱:۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 

ش

ماه خاص

پیامبر اکرم(ص) در حدیثی گهربار می فرمایند: «لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ ما فِی رَمَضانِ لَوَدَّ اَنْ یَکُونَ رَمَضانُ السَّنَة؛ اگر بندگان از برکت ها و حقایق ماه رمضان آگاهی می یافتند، آرزو می کردند که رمضان یک سال باشد.»

خداوند ماه های گوناگونی، به منظور تنظیم اوقات شب و روز و همچنین حساب و کتاب سال ها بر ما مقرر داشته است؛ اما از میان همه ی آن ماه ها، ماه رمضان فضیلت و جایگاه خاصی دارد، به گونه ای که آن را از سایر ماه ها متمایز نموده است.

ماه رمضان فرصتی است برای ما آدم های اهل زمین، تا به اهل آسمان بپیوندیم و روح خویش را در دریای مناجات و عرفان، شستشو دهیم؛ در پرتو آن، خود واقعیمان را باز یابیم، آنچه را که از ما فوت شده، به دست آوریم و همچنین از فیوضات الهی بهره مند گردیم.

رمضان ماه متخلق شدن به اخلاقی الهی، رسیدن به بندگی، اوج کمال، قرب و لقای الهی است.

اهمیت آن تا بدین پایه است که امام سجاد(ع) هنگام ورود به ماه رمضان از پروردگار درخواست تطهیر از آلودگی ها، بازستانی حق خویش از ظالم، صلح و صفا با مخالفان و .. داشته اند و چنین بیان داشتند که:

«پروردگارا، در این ماه سعادتی نصیب ما فرما تا به ارحام و آشنایان خویش نیکی کرده و به آنها یاری رسانیم و همسایگان را با عطایا و هدایا خشنود سازیم و اموال و دارایی مان را از آلودگی ها تطهیر کنیم و کسانی را که آزرده ایم، از رنجش و آزردگی به در آوریم و حق خویش را از ظالم باز ستانیم و با مخالفان خود، از در صلح و صفا وارد شویم.

پروردگارا! بر روان مطهر محمّد و آل محمد درود فرست و ماه مبارک رمضان را با زینت طاعت و عبادت ما بیارای و در شبها و روزهای آن یار و مددکار ما باش تا در نماز و روزه خود سستی و کوتاهی نکنیم.»

ماه رمضان، ضیافتی الهی برای تمامی مؤمنین است. در این ضیافت فرقی ندارد که از کدام قبیله، با چه زبان و با چه رنگ پوستی باشیم. همه ی ما به آن دعوت شده ایم، تا از آن بهره‌مند گردیم.

همان طور که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز در ضمن یکی از گفتارهایشان چنین فرمودند:

«شروع ماه مبارک رمضان در حقیقت عید بزرگی برای مسلمانان است. جا دارد که مؤمنین، ورود این ماه را به هم تبریک بگویند و یکدیگر را به استفاده هرچه بیشتر از این ماه توصیه کنند، چون ماه ضیافت الهی است. در این ماه فقط مؤمنین و کسانی که اهل ورود در این ضیافت اند، بر سر سفره پروردگار منّان و کریم می نشینند. این، غیر از سفره عام کرم الهی است که همه انسانها، بلکه همه موجودات عالم از آن بهره‌ مندند. این، سفره خواص و ضیافت خاصان پروردگار است.»

لذا این ماه فضیلت بسیاری دارد که آن را خاص نموده است. برای نمونه، می توان موارد آن را چنین بر شمرد:

    

۱- برترین ماه سال

از میان تمام ماه ها ماه رمضان برتری خاصی دارد؛ چرا که در آن قرآن کریم نازل شده است و آن را منحصر نموده است.

پیامبر گرامی(ص) درباره ماه رمضان می فرماید:

«ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روی آورد، ماهی که نزد خدا از همه ماه ها برتر و روزهایش بر همه روزها و شب هایش بر همه شب ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است، ماهی است که شما در آن به میهمانی خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته اید، نفس های شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است.... بهترین ساعاتی است که خداوند به بندگانش نظر رحمت می کند.»( وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۱۳)

    

۲- نزول کتب آسمانی در این ماه

تمام کتب آسمانی چون: قرآن، تورات، انجیل، زبور و صحف در این ماه نازل شده است.

حضرت امام صادق(ع) می فرماید: «کل قرآن کریم در ماه رمضان به بیت المعمور نازل شد، سپس در مدت بیست سال بر پیامبر اکرم(ص) و صحف ابراهیم در شب اول ماه رمضان و تورات در روز ششم ماه رمضان، انجیل در روز سیزدهم ماه رمضان و زبور در روز هیجدهم ماه رمضان نازل شد.»

   

۳- توفیق روزه داری

خداوند متعال توفیق روزه داری را به بندگان خویش در این ماه عنایت نموده است، لذا کسانی که توانایی به جا آوردن این فریضه را دارند، باید روزه بدارند.

انسان علاوه بر جنبه جسمی، دارای جنبه روحی نیز می باشد که هرکدام از آن‌ها، به‌منظور رشد و رسیدن به کمال خویش، نیازمند برنامه ریزی های خاص خود است. ماه رمضان علاوه بر برنامه ریزی جسمی به‌منظور تنظیم خوراک و کنترل شهوت خوردن، بُعد روحی انسان را نیز در پرتو دعا و مناجات تقویت نموده و رشد می‌دهد، تا سبب سعادت ما در دنیا و آخرت گردد. پس لازم است به فضیلت آن واقف گردیم تا بهره کافی و وافی در جهت استفاده مطلوب از فیوضات الهی ببریم.

    

خدیجه محمدجانی

لینک مطلب در خبرگزاری حوزه

 

زهرا ابراهیمی
۲۹ ارديبهشت ۰۰ ، ۲۱:۱۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

س

 

بلاگرهای فیک

بلاگر بودن یکی از شغل های جهان است که امروزه در فضای مجازی درآمد بسیار بالایی دارد.

متاسفانه تصور اشتباهی که درباره بلاگرها وجود دارد این است که هر کسی که پست زیاد بگذارد و فالوورهایش بالا برود، نامش بلاگر می‌شود و این خلاف واقع است.

یک بلاگر باید در زمینه خاصی حرفی برای گفتن داشته ‌باشد. آنها به واسطه دانشی که دارند، می‌توانند دیگران را برای انتخاب‌های گوناگون متقاعد کنند.

یک بلاگرتولید محتوا می‌کند و به اصطلاح بلاگ می‌کند. این تولید محتوا در راستای هدفی است که بلاگر دنبال می‌کند. (پس هر بلاگر یک هدفی دارد و در یک زمینه خاص فعالیت می‌کند.)

بلاگرها اغلب ارتباط خیلی خوبی با مردم دارند و خیلی سریع می توانند روی دیگران تاثیرگذار باشند. یک بلاگر واقعی می‌داند که قدرت او بواسطه توجه مردم افزایش پیدا می‌کند؛ لذا همواره تلاش می‌کند که رضایت دنبال کنندگان خود را جلب کند و مردم به او اعتماد کنند، لذا اغلب بلاگرها اگر قرار باشد محصول برند خاصی را تبلیغ کنند، به صورت شفاف به نقد و بررسی نقاط ضعف و قوت آن می پردازند و هیچ گاه بزرگ‌نمایی نمی کنند؛ همچنین برندهایی که به بلاگرها رجوع می کنند اغلب برندهای معتبر و موفقی هستند که از رسالت یک بلاگر به خوبی مطلع هستند.

این دوره، دوره‌ی تکنولوژی و ارتباطات است و اینترنت نیز جزو جدانشدنی زندگی مردم است. عده ای برای اینکه از اینترنت و این تکنولوژی نهایت استفاده را ببرند محصولات خود را به این روش تبلیغ یا به اصطلاح بلاگ می‌کنند.

به این ترتیب  بلاگر کسی است که  برای تعداد زیادی از افراد الگو است. الگو بودن بهترین واژه ای است که می توان در تعریف یک بلاگر به کار برد. یعنی مخاطبانی که وبسایت یا صفحه ی متعلق به فرد بلاگر در اینستاگرام، توئیتر، فیس بوک، یوتیوپ و ... را دنبال می کنند در تمام موارد عنوان شده در پیج، از او الگو می‌گیرند.

مثلا لباسی را می خرند که مورد توجه بلاگر باشد، به مکانی سفر می کنند که بلاگر از رفتن به آن جا راضی بوده باشد، غذایی سفارش می دهند که به مذاق بلاگر خوش آمده باشد! چیزی را دوست دارند که بلاگر دوست داشته است!

مدنویسی دیجیتالی که از سال ۲۰۱۲ وارد دنیای جدیدی شده است باعث شده روزانه هزاران نفر از افراد، دنیای جذاب و دلفریب مد و فشن را از نگاه دوربین ها تماشا کنند و می‌بینیم که رایج ترین روش تبلیغ، بلاگ کردن است. بلاگرها  در شبکه های اجتماعی فعالیت می‌کنند و به درآمد می‌رسند.

از طرف دیگر باید توجه داشت دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم روزبه‌روز تنوع پوشش در آن اضافه می‌شود و صنعت پیچیده مد و لباس به سرعت در حال تغییر و تنوع است و مهم‌ترین مشتریان این صنعت در جهان نیز از بین خانم‌ها هستند؛ به همین خاطریکی از رایج‌ترین صفحات شبکه‌های اجتماعی، صفحات مربوط به سبک زندگی و پوشاک است؛ لذا طیف گسترده‌ای از فعالان شبکه‌های اجتماعی، از آموزش آشپزی، تبلیغ کالاها تا تبلیغ و فروش پوشاک در فضای مجازی به چشم می‌خورند که در رفتار مصرف کنندگان تاثیرگذار هستند. بخاطر همین در شبکه‌های اجتماعی  شاهد ظهور اینفلوئنسرهایی هستیم که تعداد زیادی دنبال کننده دارند؛ اما هنرمند، ورزشکار یا به اصطلاح سلبریتی نیستند و با انتشار عکس و ارائه توضیحات درباره محصولات (کالا یا خدمات)، آن محصول را تبلیغ می‌کنند.

رشد چشمگیر استفاده از شبکه‌های مختلف اجتماعی سبب وقوع اتفاقاتی در این فضا شده و اینستاگرام که یکی از شبکه‌های اجتماعی رنگارنگ و پرطرفدار است در این حیطه بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

در مسیرفراگیر شدن دنیای مجازی و استقبال از آن، عده‌ای اززنان محجبه و به اصطلاح بلاگرهای حجاب هم  شروع به فعالیت در فضای مجازی کردند.  

صفحات متعددی را در این شبکه اجتماعی مشاهده می‌کنیم که با عنوان مروج حجاب در حال فعالیت هستند؛ ولی متاسفانه آنچه مشاهده می‌شود مروجان این صفحات بجای ترویج فرهنگ حجاب اسلامی، بیشتر به دنبال کسب درآمد و تبلیغ سبک زندگی پرهزینه خود هستند.

اغلب فیلم‌ها و کلیپ‌های به اشتراک گذاشته شده در پیج‌های حجاب، فقط ظاهری از حجاب را دارند. در این کلیپ‌ها شاهد آرایش‌های غلیظ، رفتار و حرکاتی هستیم که مغایر با بینش یک فرد محجبه مسلمان است.

این در حالی‌ است که فتوای صریح رهبرانقلاب زمانی که از ایشان در مورد خانم‌هایی که در شبکه‌های مجازی با هدف ترویج حجاب عکس‌ها و فیلم‌های خود را منتشر می‌کنند سوال شد، ایشان فرمودند: "اگر این تصاویر موجب سوء استفاده قرار بگیرد یا تحریک آمیز باشد؛ یا مفسده‌ای برای خانم داشته باشد جایز نیست. "

بنابراین ظاهر غیر دینی این بلاگرها نشان می‌دهد که اگر این افراد انگیزه ترویج و گسترش حجاب اسلامی را دارند قطعا بیراهه را انتخاب کرده و این مسئله نمای اصلی حجاب را خدشه‌دار می‌کند.

 با توجه به عملکرد این افراد بعنوان بلاگر و مغایرت آن با تعریف بلاگر واقعی می‌توان گفت که این افراد بلاگرهای دروغین هستند؛ چراکه اگر واقعا مقصود، فعالیت مفید و تاثیرگذارباشد باید محتوای رسانه‌های  به اشتراک گذاشته شده نیز در راستای هدف واقعی تولید پیج و صفحه باشد والبته محتوای اشتراکی نیز باید در شأن یک مروج حجاب با بینش اسلامی باشد.

در نتیجه باید گفت: صنعت پوشاک حجاب نیازمند فعالیت بلاگرهایی با رعایت شئون اسلامی است.

 از دید فقهی، فعالان حوزه حجاب در فضای مجازی می‌بایست شئون دینی را رعایت کنند و برای تبلیغ محصولات از شیوه‌های مرسوم که از زن به عنوان کالای تبلیغی استفاده شده و از جاذبه جنسی آن بهره برده می‌شود اجتناب کنند.

    

مریم اختریان

لینک مطلب در خبرگزاری حوزه

 

زهرا ابراهیمی
۲۹ ارديبهشت ۰۰ ، ۲۱:۱۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر