گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

۱۵ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

 

 

چگونه یک بچه دروغگو تربیت کنیم؟!

حتما تا به حال بچه هایی را دیده اید که  مثل “آب خوردن”، دروغ می‌گویند.

شاید از تبحر آن ها در دروغگویی شگفت زده شوید زیرا از کودک پاک و معصوم، انتظار مخفی کاری و دروغ گویی نمی رود.

راستی چه می‌شود که کودک صداقت را کنار گذاشته و به دروغ گویی پناه می برد.

شاید این جمله برایتان آشنا باشد که وقتی درِ منزل کسی رفته اید در جواب پرسش از حضور یا عدم حضور پدرش، جواب دهد:

»پدرم گفته برو بگو نیستش«!

چنین جوابی نه حاصل کم هوشی کودک است نه این که او درک درستی از موقعیت ندارد، کودک وقتی به دنیا می آید فطرتش بر راستی و درستی بنا شده پس نمی تواند به جز واقعیت بگوید.

حال همین کودک، در برخوردهایی از این دست، کم کم یاد می گیرد که گاهی بنا به خواست پدر و مادر نباید واقعیت را بگوید.

تا اینجا یک قدم بزرگ برای دور کردن او از فطرت اصلی اش برداشته شده است.

حال تصور کنید همین کودک خطایی  را در خانه انجام می‌دهد؛ مثلا ظرفی را می شکند یا چیزی را خراب می‌کند. اینجا نیز عملکرد خانواده در برداشتن گام بعدی کودک موثر است.

وقتی کودک صادقانه به اشتباه و خطایش اعتراف می کند، پدر و مادر او دو گونه برخورد در مقابل صداقتش می توانند داشته باشند:

اول اینکه او را تحقیر، سرزنش و تنبیه کنند.

دوم اینکه با ملایمت از او بخواهند بار دیگر بیش تر حواسش را جمع کند.

اگر کودک با تنبیه و تحقیر خانواده مواجه شود طبق آنچه از دروغ گویی خانواده و وادار کردن او به کتمان واقعیت یادگرفته عمل می کند و بار دیگر که کار خطایی را انجام داد مسئولیت آن را به عهده نمی گیرد و آن را به گردن خواهر یا برادر خود می اندازد.

این کودک در روند زندگی هرجا به نفع خود دید، به جای واقعیت به دروغ پناه می‌برد.

مسلما گاهی دروغ هایش آشکار می شود در این مواقع به جای ترک دروغ گویی او یاد می گیرد که بتواند واقعی تر و سنجیده تر واقعیت را پنهان کند.

و اینجاست که او به راحتی آب خوردن برایتان دروغ می گوید به گونه ای که شما شگفت زده می شوید.

 

ریحانه علی عسکری

لینک مطلب در ندای اصفهان

 

زهرا ابراهیمی
۰۸ آذر ۹۹ ، ۱۱:۴۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 

 

ایثار و نذر/ درسی از سرور زنان عالم

زندگی گاه همراه شادی است و مورد رضایت ما و گاه آنقدر ما را با مشکلات درون و بیرون خانواده درگیر می کند که نفسگیر می شود. حال مسائل اجتماعی را هم که اضافه کنیم دیگر راه نفس را می بندد. مریضی، فقر، مصیبت، دشمنی، خیانت و

اما اینکه ما چقدر یاد گرفته ایم با چنین اتفاقات سخت که اغلب هم غیر منتظره هستند روبرو شویم و اینکه چقدر توان مدیریت برای رفع و حل این نوع مشکلات داریم خود امری قابل توجه است.

برخی از افراد ترجیح می دهند از راههایی که آموخته اند و تجربه هایی که کسب نموده اند برای حل مشکل قدم بردارند.

 اگر ما بخواهیم با این عمر کوتاه به دنبال تجربه این و آن برویم و گاه مثل همانها با در بسته روبرو شویم، قطعا با اینطور دویدنها و تلاشها جز حسرت به روزهای از دست رفته چیزی عایدمان نمی شود.

اینجاست که باید چاره ای اندیشید و دنبال یک برنامه کامل بود که از هر حیث جامع  باشد، تا مبادا میانه راه سردرگم و انگشت به دهان کاسه ی چه کنم چه کنم به دست گیریم.

حال باید دید دین مبین اسلام که  کاملترین دین است برای این روزهای سخت من و شما چه پیشنهادی می دهد.

امروز لابلای کتابها جستجو کردم و کمی دقیق تر نگاهی به زندگی کوتاه اما پر فراز و نشیب زنی زدم که او را سید النساء العالمین (علیه السلام) می خوانند یعنی سرور و بزرگ همه زنان عالم. او که همسر مردیست که وصی خداست.

این دو بزرگوار یعنی فاطمه و علی علیهما السلام روزی با بحرانی روبرو می شوند و آن بیماری فرزندان است. خیلی از والدین در این مواقع رفتارهایی دارند که مناسب نیست، اما رفتار این دو بزرگوار در آن شرایط بحرانی درسی بزرگ برای امروز و فردای ماست.

با شدت گرفتن بیماری فرزندان هر دو نذر می کنند که سه روز روزه بگیرند و هرشب نانی که برای افطار آماده می کنند و خود از همه بیشتر به آن نیاز دارند را به فقیر و اسیر و مسکین می دهند.

نکته مهم این ماجرا این است که راه حل بسیاری از گرفتاری های ما همین توسل است.

با توسل و نذر است که می توان بر مشکلات و فتنه های سخت و سهمگین این روزگار پیروز شد. علاوه بر این، نکته مهم دیگری که این جریان برای ما بازگو می کند دستگیری از دیگران است.

مشکلات ما وقتی برطرف می شود و درها به سوی ما گشوده می گردند که قدمی هر چند کوچک برای رفع نیاز و حل مشکل دیگران برداریم.

زندگی این روزها به اندازه خودش مشکلات دارد ولی چه خوب است برای حل هر مشکل دو راه پیش رو را انتخاب کنیم و با توسل و توکل به درگاه خداوند از امتحانات الهی سربلند بیرون آییم.

یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یخَافُونَ یَوْمًا کاَنَ شَرُّهُ مُسْتَطِیرًا(7)

وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلىَ‏ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا(8) (سوره انسان)

آنها به نذر خود وفا مى کنند و از روزى‏ که عذابش گسترده است مى ‏ترسند.

و غذاى (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند به مسکین و یتیم و اسیر مى‏ دهند

زینب صالحی هاردنگی

لینک مطلب در ندای اصفهان

 

زهرا ابراهیمی
۰۸ آذر ۹۹ ، ۱۱:۳۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 

صفحه های ساده را مَسطر بود نقش مُراد

خبرگزاری حوزه / وجود هدف و انگیزه در هر کاری لازمه ی پیشرفت و موفقیت در آن کار است.

در واقع اگرانسان بخواهد زودتر و راحت ‌تر به موفقیت دست یابد، باید برای خود هدف و انگیزه ای مشخص داشته باشد.

انسان برای کسب سعادت مجبور است نقاط متعددی را تا رسیدن به اهداف خود نشانه گذاری کند و نقطه به نقطه پیش رود. هدف‌ها گاه کوتاه مدت و گاهی میان مدت هستند،   برخی از هدف ها نیز جزء اهداف بلند مدت به شمار می‌روند.

در سبک زندگی اسلامی نیز کار عبث و بیهوده جایگاهی ندارد و فعل ارزشی فعلی است که دارای هدفی ارزشمند باشد؛ به همین دلیل تمام رفتارها و عملکردهای انسان در سبک و منش اسلامی برای رسیدن به اهداف ارزشمند تنظیم می گردند.

کاغذهای قدیمی خط نداشتند و میرزا بنویس های قدیم، مجبور بودند خودشان کاغذها را خط ‌کشی کنند؛ چراکه اگر خطی روی کاغذ نمی بود،   نوشتن به راحتی انجام نمی گرفت،   نظم در چینش کلمات اتفاق نمی‌افتاد،   کلمات در یک رج کنار هم نمی‌نشستند و ممکن بود کلمات در کاغذ بدون خط،   بالاتر و پایین‌ تر درج شوند.

به همین دلیل میرزا بنویس های قدیم یک وسیله ای  به نام انگ فولادی یا برنجی را بر روی صفحات بدون خط می کوبیدند و با این وسیله جای خط ها روی کاغذ ها فرو می نشست و ردّ خط روی کاغذ باقی می‌ماند و بعد شروع به نوشتن می کردند به این ابزار مَسطر می ‌گفتند یعنی چیزی که سطرها را برایشان تنظیم و معین می نمود.

هدف در زندگی همینگونه است، نقش همان مسطر را دارد. یعنی کارها متناسب با آن تنظیم می شوند.

 خنده ها، گریه ها،   دیدنیها،   شنیدنی ها و حتی ندیدنی ها و نشنیدنی ها همه و همه متناسب با همان خط هایی که هدف زندگی دینی در اختیارمان قرار داده است جهت دهی می شوند.

 زندگی بدون هدف یک تکرار ابدی و از لیست. یک تکرار تلخ و یکنواخت.

 دنیا فی نفسه نه مطلوب است و نه از مذموم؛ بلکه مثل یک کاغذ سفید می ماند و این انسان ها هستند که به آن ارزش اضافه کرده و برای آن هدف خلق می‌کنند. با هدف، ردّ خط های باید و نبایدها روی صفحه زندگی می‌افتد و انسان تکلیفش با خودش مشخص می ‌شود.

 همان گونه که مسطر باعث پاکیزگی کار کتابت می شود هدفمند بودن در زندگی نیز فتح بابیست برای موفقیت.

زهرا ابراهیمی

لینک مطلب در خبرگزاری حوزه

 

زهرا ابراهیمی
۰۸ آذر ۹۹ ، ۱۰:۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 

رزق حلال

زهرا ابراهیمی با بیان اینکه با حرص بیشتر و تلاش های افراطی، رزق بیشتری به دست نمی آید، گفت: می توان رد پای حریص بودن انسان را در تجمیع حساب های بانکی، سپرده گذاری های متعدد و تلاش در جهت کسب راه های یک شبه ثروتمند شدن، شاهد بود.

«زهرا ابراهیمی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان درخصوص رابطه رزق و درآمد و در پاسخ به چیستی رزق گفت: رزق از جمله اموریست که خداوند نسبت به بندگان، بر خود واجب کرده است؛ هرآنچه در زندگی، از ناحیه خداوند، مقدر و به صورت مستمر به انسان برسد و مورد انتفاع و بهره حقیقی انسان قرار گیرد، رزق او محسوب می شود، خواه مادی باشد یا معنوی.

 کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پاسخ به تفاوت رزق با درآمد اظهار داشت: رزق چهار ویژگی اصلی دارد که یکی از ناحیه خداوند بودن، دوم مقدر شدن آن، سوم مورد انتفاع و بهره مندی قرار گرفتن و چهارم استمرار آن می باشد، درحالیکه درآمد آن چیزی است که انسان در قبال انجام کاری اعم از خوب یا بد دریافت می کند لذا کم یا زیاد بودن درآمد برای انسان به عوامل متعددی از جمله میزان تلاش، شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... بستگی دارد اما رزق آن نعمتی است که از ناحیه خداوند معین شده است

ابراهیمی با اشاره به اینکه درآمد کم ممکن است منجر به فقر و درآمد زیاد باعث ثروت گردد، افزودرزق ربطی به فقیر بودن و ثروتمند بودن ندارد و از ناحیه خدا بر بندگان مقدر شده است.

 وی گفت: گاهی زیرکی و فریبکاری انسان منجر به درآمد بیشتر می شود و سادگی او، درآمد او را کاهش می دهد؛ در حالی که رزق ربطی به زیرکی و سادگی انسان ندارد و برای هر کس مقدار معین و مشخصی دارد.
این محقق حوزوی خاطر نشان کرد: در آمد مستند به بندگان خداست، چرا که انسان متناسب با امور اعتباری و قراردادی با سایر بندگان، درآمد معینی دارد؛ اما رزق مستند به خداوند است و جزء امور حقیقی است نه اعتباری و قرادادی.

وی با بیان اینکه درآمد ممکن است مستمر نباشد، اما رزق حقیقی همواره مستمر و همیشگی است، متذکر شد: خداوند برای بندگانش رزقِ حلال و مستمر و مقدر قرار داده است، پس انسان باید از طریق صبر، تلاش، گام برداشتن در مسیرهای صحیح و قناعت آن رزق را از آنِ خود کند و الا اگر عجله نماید و از طریق مسیرهای ناصحیح اقدام کند، همان رزقی که می توانست برایش حلال باشد، حرام می شود

 کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی یادآور شد: با حرص بیشتر و تلاش های افراطی رزق بیشتری به دست نمی آید، اگر چه ممکن است درآمد انسان افزون گردد، ولی معلوم نیست انسان از آن مال به خوبی بهره ببرد یا خیر، چون مسئولیتش دوچندان خواهد شد.

این پژوهشگر دینی اظهارداشت: عدم بینش صحیح انسان نسبت به رزاق بودن خداوند، منجر به حرص و طمع بیشتر، جمع آوری مال و نگرانی از آینده می شود، در حالی که اگر انسان خداوند را رزاق حقیقی بداند، هرگز دچار زیاده خواهی نمی گردد.

وی ادامه داد: در دیدگاه الهی، رزق هر انسانی در دست خداوند است و کفیل واقعی هر انسان کسی جز خدا نیست، بنابراین دغدغه مندی نسبت به درآمد و کسب پولِ بیشتر، در این نگاه اصالت ندارد.


کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی اضافه کرد: اگرچه مشکلات اقتصادی منجر به شغل های چندگانه در جامعه شده است، اما با نگاه دقیق تر به این موضوع می توان رد پای حریص بودن انسان را در تجمیع حساب های بانکی، سپرده گذاری های متعدد و تلاش در جهت کسب راه های یک شبه ثروتمند شدن، شاهد بود.

زهرا ابراهیمی

لینک مطلب در خبرگزاری شبستان

 

 

زهرا ابراهیمی
۰۸ آذر ۹۹ ، ۰۹:۳۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

صداقت نردبانی برای رسیدن به اهداف الهی

انسان موجودی اجتماعی است و برای حضور مؤثر در جامعه، نیازمند کسب مهارت است. او به واسطه نعمت سخن گفتن و گوش دادن، می تواند دیگران را به خود جذب کرده و یا از خود دور سازد. لبخند زدن، سلام کردن، دست دادن، در آغوش کشیدن، خیرخواهی و را نیز می توان از دیگر مصادیق تعاملات انسان با دیگران برشمرد. اما باید توجه کرد که هرکدام از این روش های ساده ارتباطی، نیازمند یک امر مهم تر است تا بتواند جایگاه انسان را در قلب دیگران تثبیت کند و آن عامل چیزی جز صداقت نیست.

صداقت می تواند مانند یک عنصر فعّال در بطن هر یک از این مؤلفه ها قرار گرفته و آدمی را در ایجاد رابطه ای صمیمانه سوق دهد و او را در داشتن شخصیتی مطلوب یاری رساند.

صداقت و راستی از خصوصیات عالی انسانی است که در آموزه های اسلام بسیار بدان تأکید شده است به گونه ای که مولای متقیان معنای راستی را اینگونه بیان می کنند: راستی مطابقت گفتار با قانون الهی و دروغ دور شدن گفتار از قانون الهی است (غررالحکم، ص 1552-1553).

آری، صداقت نوعی زیبایی باطنی در وجود آدمی ایجاد کرده، او را در رسیدن به اهداف عالی مساعدت می نماید، عملش را پاکیزه می گرداند و جایگاه او را در اجتماع تثبیت می کند.

راستگو بودن و پرهیز از دروغ زیباترین اخلاق و بهترین ادب است و این صفت پسندیده از نشانه های ایمان نیز محسوب می شود زیرا امیرالمومنین علی (علیه السلام) راستگویی را هرچند که به زیان باشد بر دروغگویی هرچند که به سود آدمی باشد، ترجیح می دهند و از نشانه های ایمان معرفی می کنند. (نهج البلاغه حکمت 485).

صداقت نردبانی برای رسیدن به اهداف الهیست و بدون آن، نه کسی می تواند به ایمان برسد و نه به مرواریدهای نهفته در صدف دیانت دست یابد. همانگونه که حضرت علی (علیه السلام) راستگویی را پایه و ستون ایمان می دانند آنجا که می فرمایند: (أَلصِّدقُ عِمَادُالإِسلامِ وَ دَعامَةُ الإِیمانِ؛ راستی ستون مسلمانی و پایه ایمان است) (غررالحکم و دررالکلم، ج2، ص 104).

ثمره صداقت چیزی جز آرامش نیست و نقطه مقابل آن یعنی دروغگویی عامل تشویش است. انسان صادق رزق و روزی خود را با صدق افزون و خیر دنیا و آخرت را نصیب خویش کرده و وجودش را برای خود و دیگران اثربخش می گرداند.

خداوند در آیه 80 سوره اسراء به چگونگی طلب صداقت اشاره می کند و می فرماید:

 وَ قُل رَبِّ أَدخِلنِی مُدخَلَ صِدقٍ وَ أَخرِجنِی مُخرَجَ صِدقٍ؛ و بگو پروردگارا مرا در کاری با صداقت وارد کن و با صداقت خارج ساز؛ یعنی اگر قرار است کاری را انجام دهیم باید با صداقت آغاز کنیم تا به موفقیت مطلوبی برسیم. راستی در عمل بدین معناست که افکار پوچ را از ذهن خویش دور کرده و هرکاری را با نیت خیرخواهی آغاز کرده و تا پایان کار برای ثابت ماندن در صداقت از خدای بزرگ درخواست یاری کنیم.

پایان راستی چیزی جز رسیدن به بزرگی و شخصیت مقبول نیست و البته باید دانست که این گوهر نایاب امری تک بعدی نبوده و تنها به راستی در گفتار منتهی نمی شود،  بلکه علاوه برصدق در گفتار، لازم است در کردار و اندیشه نیز صادق باشیم.

عمل هر انسانی ریشه در تفکر او دارد؛ فکر و اندیشه تا جایی در شکل گیری شخصیت بشر مؤثر است که چهره آدمیان در سرای آخرت مطابق نیت شان ترسیم می شود همانگونه که امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: خداوند در روز قیامت مردم را برابر نیت شان محشور می گرداند. (محاسن برقی، تهران، موسسه اعلمی، 1362) ج70، ص248.)

شکریه احمدی

لینک مطلب در ندای اصفهان

زهرا ابراهیمی
۰۸ آذر ۹۹ ، ۰۹:۲۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر