گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

۹ مطلب در اسفند ۱۳۹۷ ثبت شده است

تبل


حیاتی که در گرو سفرهای تبلیغی است

خبرگزاری «حوزه» بعضی از امور، قابل انفکاک از امور دیگر نیستند. گویا تصور آنها، بدون دیگری محال است، از جمله واژه هایی که همیشه در کنار یکدیگر بکار می رفته و می رود، واژه طلبه و تبلیغ است.

نمی توان طلبه بود و با تبلیغ آشنایی نداشت. نمی توان ادعای منش طلبگی داشت؛ اما نسبت به اصول مُبلغ بودن ناآگاه بود.

در قرآن کریم برای تبلیغ واژه‌های «انذار»، «ابلاغ»، «تبشیر»، «تخویف»، «هدایت»، «ارشاد»، «دعوت»، «امر به معروف و نهی از منکر» آمده است که هریک به بُعدی از ابعاد تبلیغ اشاره دارد.

خداوند در قرآن می فرماید:

الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلاَ یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیباً

(این سنّت خداست در حق) آنان که تبلیغ رسالت خدا کنند و از خدا می ‌ترسند و از هیچ کس جز خدا نمی ‌ترسند و خدا برای حساب به تنهایی کفایت می‌ کند. (سوره احزاب، آیه 39)

آموزه های دین در قالب ها و به شیوه های گوناگون قابل ارائه است؛ اما وجه اشتراک تمام روش های تبلیغی، وجود انس و الفت میان پیام رسان و دریافت کننده پیام است.

اگر محبت بر روابط مُبلغ و مردم حاکم نباشد، تبلیغ، اثر مورد انتظار را نخواهد داشت.

اما آنچه در ایجاد این محبت مؤثر است تعامل و ارتباط با دیگران است و آنچه می تواند به تعامل، جامه عمل بپوشاند سفر کردن و بین مردم بودن است.

اگرچه ارتباط با مردم از میان صفحات کتاب و پشت شیشه مانیتور نیز امکان پذیر است؛ اما هیچ یک نمی تواند جای ارتباط رو در رو و تعامل مستقیم را بگیرد.

به میان مردم نرفتن و در جمع مردم نبودن و همه چیز را دورا دور رصد کردن، از مهمترین آسیب های تبلیغ است که اگر یک مُبلغ به تصحیح آن اقدام نورزد، فاصله از مردم او را از فلسفه تبلیغ دور خواهد کرد.

 هرچند طلابی که در سال های ابتدایی ورود به حوزه هستند به تبلیغ و سفرهای کوتاه ومتعدد اهتمام می ورزند و از این طریق با مخاطبان خویش ارتباطی نزدیک و مستقیم برقرار می کنند؛ اما متاسفانه گاها دیده می شود که با بالارفتن درجات علمی و اجرایی برخی از طلاب، فاصله آنها نیز با مردم بیشتر شده و از دیدن زیست عادی مردم و نشست و برخاست کردن با آنها امتناع می ورزند.

از جمله خلأهای موجود در جامعه دینی، شکاف و فاصله بین دینداران و مبلغان دینی است و هرآنچه به ایجاد این خلأ و عمق این شکاف کمک کند، آسیب تلقی می شود؛ لذا آسیبِ نبودن در دل مردم، در تعمیق بخشی این خلأ، مؤثر خواهد بود و هرچه سفرهای تبلیغی کم و کوتاه شود، دامنه این آسیب گسترده تر خواهد شد.

حیات تبلیغ، در گرو مخاطبان مُبلغ است و اگر مخاطبی وجود نداشته باشد، تبلیغ علمی و عملی و قلبی و لسانی بی معنا خواهد بود.

حیات مخاطبان نیز در گرو شناخت است و از بهترین ابزارهای شناخت، سفرهای تبلیغی ست. در سایه این سفرهاست که مبلغ می تواند دین را بهتر بشناسد و دقیق تر بشناساند. آشنایی با علایق، سلایق، نیازها و امکانات مردم که محصول سفر و درجمع مردم بودن است، مخاطب شناسی مُبلغ را تقویت کرده و مبلغی که مخاطبش را بهتر بشناسد، صحیح تر تبلیغ می کند.

زهرا ابراهیمی، عضو گروه نویسندگی صریر وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان


لینک مطلب در خبرگزاری حوزه


زهرا ابراهیمی
۱۹ اسفند ۹۷ ، ۱۸:۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

ب


بهار


چقدر به آمدن بهار حساسید؟ چقدر برگهای تازه درختان در واپسین روزهای زمستان و اوایل بهار چشم و دلتان را نوازش می دهد؟

برای من یک حس زیبا همراه با نشاط را دارد اما گوشه چشمانم نم ناک است و هاله نازکی از غم روی دلم نشسته، انگار این زمستان و بهار مرا به یاد مرگ و محشر می اندازد.

چرا در حین نشاط در وقت بهار گرد غم و حسرت بر دلم نشسته؟

آری پاسخ این است که به این درختان سرسبز نگاه می کنم و می گویم: خوش به حالتان، حیات مجددتان چقدر زیباست؟

آیا من هم همینطور هستم؟ روز حشر، زیبا و با طراوتم؟

باور کنید نگاه می کنم لذت می برم به یاد شهیدان، صالحان، عالمان، بهتر بگویم به یاد شفیعان قیامت می افتم.

اما وجه تشابه درختان با شفیعان قیامت در چیست؟ چرا اینها به ذهنم می آید؟

آری از قرآن آموخته ام که این افراد در روز محشر وقتی به بهشت رهسپارند می توانند افراد دیگری را هم با خود ببرند (شفاعت کنند).

این درختان هم خود سرسبز شده اند و هم زیبایی و طراوت، نشاط و حیات را برای ما انسانها و محیط به ارمغان آورده اند.

 

شاید به همین خاطر است که حاضریم رنج سفر را تحمل کنیم تا بتوانیم لحظاتی را از طراوت و زیبایی طبیعت بهره مند شویم.

حالا که چنین است بیایید ما هم کاری کنیم که از درختان کمتر نباشیم.


لینک مطلب در ندای اصفهان


سادات اصفهانی

زهرا ابراهیمی
۱۹ اسفند ۹۷ ، ۱۸:۱۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

ر


کارت دعوت خدا


آری این همان مهمانی است که از قبل شما را دعوت کرده باشند و این اعمال در واقع کارت دعوت خداست برای حضور شما به یک مهمانی بزرگ است و تمام صالحان و اولیاء الله در این مهمانی حضوردارند و از همه مهمتر گل سرسبد عالم خلقت حضرت حجت روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء مهمان ویژه این مراسم است

فرض کنید امروز موقع ناهار یکی از آشنایان زنگ می زند و می گوید امشب در یک هتل مجلل مهمانی بزرگی برپا کرده ایم، افراد مهمی دعوت شده اند و شما هم دعوتید؛ چه می کنید؟ آیا به این مهمانی می روید؟ یا چون آمادگی لازم را ندارید دعوتش را رد می کنید؟

اما اگر برای همین مهمانی مجلل از یک هفته قبل شما را دعوت کنند چطور؟ چه می کنید؟

با این مثال برویم سر اصل مطلب و برای روشن شدن موضوع سَری به کتاب مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی بزنیم.

با اینکه ظاهرا سال  قمری با محرم شروع می شود اما شیخ عباس قمی اعمال ماهها را در مفاتیح از ماه رجب شروع کرده است. چرا؟

به خود اعمال نگاه کنیم: اعمال شب اول، اعمال روز اول، اعمال مشترک در همه ماه و اعمال مخصوص در اوقات خاص. تفاوت این ماه نسبت به بیشتر ماههای دیگر سال از نظر اعمال عبادی کاملا مشهود است.

آری این همان مهمانی است که از قبل شما را دعوت کرده باشند و این اعمال در واقع کارت دعوت خداست برای حضور شما به یک مهمانی بزرگ در ماه مبارک رمضان که خداوند میزبان آن است و تمام صالحان و اولیاء الله در این مهمانی حضوردارند و از همه مهمتر گل سرسبد عالم خلقت حضرت حجت روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء مهمان ویژه این مراسم است.

و شب قدر هم که تقدیر یک ساله هر کسی رقم می خورد در همین ماه است پس دو ماه زودتر خدا کارت دعوت فرستاده تا بدون آمادگی وارد این مهمانی نشوید و از فیوضات عظیم آن هم بی بهره نمانید.

شاید به همین دلیل است که در اعمال این ماه سه چیز برجستگی خاصی دارد:

استغفار، توبه، توحید.

چون با توبه و استغفار باید جانتان را بشویید و درونتان را از آلودگی پاک کنید و با نماز سلمان، اعتکاف، اعمال لیله الرغائب و خودتان را لایق و آماده برای حضور در این مهمانی بزرگ گردانید.

و این نکته چقدر زیباست که گویا برای تثبیت ایمان و تلقین به خود باید در این نمازها تکرار کنید.

 

یا ایها الکافرون لا اعبد ما تعبدون

یعنی اینکه حواستان باشد یک بخش مهم از اساس دین تان تبری جستن از طاغوت ها و شیاطین و الهه های درونی و بیرونی است. پس در ماه رجب باید مرتب این آیات را تکرار کرد. شاید این دل سرکش تسلیم شود و این قلب آمادگی حضور در مهمانی رمضان را پیدا کند.


لینک مطلب در  ندای اصفهان


سادات اصفهانی

زهرا ابراهیمی
۱۹ اسفند ۹۷ ، ۱۸:۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

سلام


فریبا حقیقی

زهرا ابراهیمی
۱۹ اسفند ۹۷ ، ۱۷:۵۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

ج


افسانه مرادی

زهرا ابراهیمی
۱۹ اسفند ۹۷ ، ۱۷:۴۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر