گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

۶ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

ا

 

اقتدایی از جنس دفاع مقدس

۳۱ شهریور ۵۹ وقتی که صدام شیپور جنگ با ایران را نواخت، همه‌ی مردم بسیج شدند. پیر و جوان، زن و مرد، همه برای دفاع از اسلام و انقلاب برخاستند. دفاع از انقلابی که با خون دل، به ثمر نشانده بودند. دفاع از خاک و میهنی که برای استقلال و آزادی‌اش خون‌ها ریخته شده بود.

از جان و مال و فرزندان خود گذشتند. اسارت و شهادت را به جان خریدند. سختی‌ها را تحمل کردند، زیرا که از پیر و مرادشان آموختند که این دفاع، مقدس است.

پیرو مذهبی بودند که صبر و جهاد و شهادت را مقدس، بلکه واجب می‌شمرد.

به قرآنی معتقد بودند که می‌فرماید:

«أُذِنَ لِلَّذینَ یُقاتَلونَ بِأَنَّهُم ظُلِموا وَإِنَّ اللَّهَ عَلی نَصرِهِم لَقَدیر

 به آنها که جنگ بر آنان تحمیل شده اجازه قتال داده شد؛ چرا که مورد ستم قرار گرفته‌اند و خدا بر یاری آنها تواناست» (1)

و با الگوگیری از نهضت عاشورا و تبعیت از رهبری دانا، فتنه‌ی دشمنان اسلام و قرآن را دفع کردند؛ زیرا کلام الهی را خوانده بودند، که؛  «وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ  إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ»

«اگر خداوند برخی از مردم را به وسیله برخی دیگر دفع نمی‌کرد؛ صومعه ها کلیسا ها، کنیسه ها و مسجد هایی که در آنها بسیار نام خدا ذکرمی شود، به شدت ویران می‌شدند وقطعا خدا به کسانی که دین او را یاری می‌دهند یاری می رساند. مسلما خداوند نیرومند و توانای شکست ناپذیر است» (2)

اکنون که چهل سال از آن روزها می‌گذرد، اگرچه در ظاهر جنگ یا توپ و تانکی وجود ندارد، اما می‌دانیم که به فرمایش امام خامنه‌ای عزیز، جنگ را در یک مرحله پشت سر گذاشته‌ایم، ولی دفاع همچنان باقیست.

جبهه، همان جبهه و دشمن، همان دشمن است. همان دشمنی که هدفش نابودی ایران و اسلام است؛ اما خمپاره امروز سلاح فرهنگی و تحریم است.

در ایام مواجهه با ویروس منحوس کرونا دوباره حال و هوای روزهای دفاع مقدس درکشورمان زنده شد. پزشکان و پرستاران لباس سفید رزم پوشیدند و در خط مقدم جهاد مقدسی دیگر، مردانه ایستادند. جان باختند تا حافظ جان هموطنان خود باشند؛ چراکه در مذهب و فرهنگ دینی‌مان نجات جان یک انسان برابر است با نجات همه‌ی انسان‌ها.

آری مدافعان سلامت این‌بار به مدافعان اسلام و امنیت و حرم اقتدا کردند.

  در جبهه‌ای دیگر نیز خارج از بیمارستان‌ها، عزیزانی برای ضدعفونی کردن اماکن، دوختن ماسک و تهیه‌ سبدهای غذایی به همان سبک تدارکات پشت جبهه‌ اقدام کردند.

گروهی هم با ماندن در خانه وکمک‌های مادی سعی کردند تا قطع کننده‌ زنجیره‌ انتقال بیماری باشند.

پس باز هم باید دفاع کنیم و در این دفاع، استقامت ورزیم و با دو بال علم و ایمان سیمرغ‌وار پرواز کنیم تا ان شاءالله با توکل برخدا و الگوگرفتن از سیره معصومین علیهم السلام دشمن از پای افتاده و پرچم برحق لا اله الا الله و محمد رسول الله را به صاحب عصر و زمان خود برسانیم. ‌

  پی نوشت‌ها:

۱- حج ۳۹ 

۲- حج ۴۰

 

نیره تسلیم

لینک مطلب درخبرگزاری حوزه

زهرا ابراهیمی
۰۲ آبان ۹۹ ، ۱۴:۵۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

ص

 

صدقه ریسمانی برای رسیدن به سعادت

درخت رزق و روزی انسان با انفاق، صدقه، عمل صالح و احسان پرثمرتر می گردد، همانگونه که درخت انگور نیز با کوتاه کردن شاخه‌ها رشدش افزون می‌شود.

امام علی (علیه السلام) نیز در حکمت 258 نهج البلاغه به این امر اشاره کرده اند آنجا که می فرمایند:

(اِذَا اَملَقتُم فَتَاجِروا بِاالصَّدقَه؛ هرگاه تنگدست شدید با صدقه دادن با خدا معامله کنید.)

از نگاه نهج البلاغه صدقه دادن نوعی معامله‌ی سودآور است و یکی از راه های افزایش مال محسوب می‌گردد.

صدقه‌ای که مورد تاکید دین اسلام است دو نوع واجب و مستحب را شامل می‌شودصدقه‌ی واجب، به بخشی از اموال خاصی تعلق می گیرد که با شرایط ویژه به افراد خاص داده می شود مانند خمس، زکات، فطریه و اما صدقه‌ی مستحب شرایطی ندارد و فرد صدقه دهنده می‌تواند در هر زمانی، هر مقدار از مال خود را که بخواهد در راه خدا به نیازمند دهد.

این عمل خیرخواهانه دارای اثرات مادی و معنوی و همچنین آثار فردی و اجتماعی است. از جمله  اثرات صدقه این است که برکت مال زیاد می شود، عمر انسان را افزایش می‌دهد، خطرات و آسیب ها را از انسان دور می کند و از دلبستگی انسان به مال دنیا می کاهد.

از جمله کارکردهای اجتماعی صدقه نیز این است که غبار فقر را از بین می برد.

افزون بر این اگر انسان صدقه‌ی خود را با نیت خالص همراه کند مشمول رحمت الهی قرار می‌گیرد. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:

«اِنَّ المُصَدِّقینَ وَ المُصَدِّقاتِ وَ اَقرَضُوااللهَ قَرضَاً حَسَناً یُضَاعَفُ لَهُم وَ اَجرٌ کَریم»

(در حقیقت مردان و زنان صدقه دهنده و آنان که به خدا وام نیکو داده اند، ایشان را پاداش دوچندان گردد و اجری نیکو خواهند داشت- آیه 18 سوره حدید)

براساس این آیه، صدقه می تواند ذخیره‌ی معنوی برای آخرت ما باشد و یکی از راه های ارتقای معنویت فردی و اجتماعی و شکرگزاری از نعمت های الهی به شمار می‌رود.

اگرچه صدقه دارای ارزش است و در نزد خدا پاداش دو چندان دارد، اما بعضی ها ممکن است در این مسیر از آسیب های آن در امان نباشند. افرادی هستند که  در انفاق دچار افراط و تفریط می شوند؛ یا در امر بخشش به دیگران آنقدر ولخرجی می کنند به گونه ای که خود محتاج می شوند، یا آنقدر کار را بر خود سخت می گیرند که دچار ویژگی بخل می گردند؛

اما آن چیزی که اسلام بدان دستور داده این است که انسان این عمل را در سایه ی اعتدال به بهترین شکل انجام داده تا از آثار اخروی و دنیوی آن بهره ببرد.

شکریه احمدی

لینک مطلب در ندای اصفهان

.

 

زهرا ابراهیمی
۰۲ آبان ۹۹ ، ۱۴:۴۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

ا

الگوی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در فضای مجازی

امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از واجباتی است که پیشینه‌ی آن به قدمت تاریخ حیات انسان می‌رسد. حضرت آدم (ع) نخستین دعوت‌کننده به‌ خوبی و آمر به معروف بود و نیز همه‌ی پیامبران و فرستادگان الهی در انجام این وظیفه‌ی مهم، تلاش بسیاری نموده‌اند.

اهمیت این واجب دینی تا آنجاست که در قرآن مکرراً از آن یادشده و امامان معصوم علیهم‌السلام در احادیث گهربارشان بسیار به امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر پرداخته‌اند. امام حسین علیه‌السلام در وصیت‌نامه‌ای که به برادرشان محمد حنفیه نوشتند، هدف از قیامشان را این‌گونه بیان می‌فرمایند: «من فقط برای اصلاح در امت جدم به پا خاستم، می‌خواهم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کنم»(1). به دلیل اهمیت ویژه‌ی این واجب الهی در سالم‌سازی محیط اجتماعی هفته‌ی اول محرم‌الحرام به نام هفته‌ی احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، نام‌گذاری شده است.

کاربرد این واجب الهی در سالم‌سازی جامعه و ایجاد امنیت و آرامش برای همه‌ی اقشار مردم است. امام باقر (علیه‌السلام) درباره‌ی نقش امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در ایجاد امنیت جامعه می‌فرمایند: «به‌وسیله‌ی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر راه‌ها ایمن می‌گردد و از دشمنان انتقام گرفته می‌شود.»(2)

ازآنجاکه امروزه بسیاری از مردم جامعه، بخش زیادی از ساعات خود را در شبانه‌روز در فضای مجازی سپری می‌کنند، فضای مجازی نیز درست همانند فضای حقیقی، نیاز به سالم‌سازی دارد. از آن گذشته، تأثیرات منفی و تبعات زیان‌بار فضای مجازی به‌طورقطع، فضای حقیقی و همه‌ی ابعاد زندگی افراد را نیز در بر خواهد گرفت. به‌عنوان‌مثال، موج شبهات و اتهاماتی که علیه دین اسلام در فضای مجازی وجود دارد و روزبه‌روز نیز در حال گسترش است، اگر در برابر آن‌ها دفاع مناسب صورت نگیرد، ممکن است بر اعتقادات افراد و حتی دین‌داری آنان تأثیرات مخرب و منفی بسیاری داشته باشد.

بنابراین در این شرایط بسیار حساس، می‌توان از طریق امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در فضای مجازی، اقدام به سالم‌سازی این فضا نمود.

لازم است فعالان فضای مجازی و گروه‌های تبلیغی ابتدا مصادیق و ابعاد دقیق امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در فضای مجازی را مشخص نموده و پس از انجام پژوهش و مطالعه در مورد آن، به الگویی واحد و عملیاتی دست یابند. از الزامات دیگر این امر در فضای مجازی، آشنایی مبلغین و همه‌ی دغدغه‌مندان دینی با فضای مجازی و شیوه‌های تعاملی در این فضا است. پس‌ازآن، لازم است انواع و اقسام اطلاعات در مورد اصول دین و عقاید اسلامی و در قالب‌های گوناگون در دسترس کاربران فضای مجازی قرار گیرد تا بتوانند در صورت لزوم به آن‌ها مراجعه نمایند. همچنین استفاده‌ی فعالان مذهبی از قالب‌های هنری و جذاب جهت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در فضای مجازی، جهت جذب هر چه بیشتر مخاطبان دارای ضرورت و اولویت است.

در شرایطی که دشمنان ما در جنگ نرم علیه اسلام و نظام اسلامی، در حالت فعالیت از طریق فضای مجازی بوده و از انواع و اقسام شیوه‌های تبلیغی و اقناعی جهت جذب کاربران استفاده می‌کنند، لازم است توجه ویژه‌ای به فضای مجازی و سالم‌سازی آن از طریق ترسیم الگوی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در فضای مجازی مبذول شود.

1. وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الإِصْلاح فی أمَّةِ جَدِّی، أرِیدُ أَن آمُرَ بالمعروفِ و أنهی عن المنکر؛

2. وسائل الشیعه، ج ۱۱، ص ۵۹

 

مریم غازی اصفهانی

لینک مطلب در صاحب نیوز

.

زهرا ابراهیمی
۰۲ آبان ۹۹ ، ۱۴:۳۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

و

 

ولایت، نخ تسبیح وصیت­ نامه­ سردار دل ها

اگر وصیت نامه­ی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را از ابتدا تا انتها با یک دید کلی بنگریم، به انسجام خاصی در آن می ­رسیم. گویی همه چیز حول یک محور می­ چرخد. بعد از شهادت بر وحدانیت خدا و رسالت پیامبر اسلام(ص) و ولایت ائمه­ی اطهار(ع)، ابتدا نعمات الهی را به منظور سپاس از خالق خویش بر می­ شمارد و در این میان یاد کردن از نعمت متولد شدن در عصر خمینی و خامنه­ ای عزیز، تبلور ویژه‌ای دارد؛ که صد البته حمد بی­شمار الهی را می ­طلبد.

بعد از آن با برادران و خواهران مجاهدش سخن می­ گوید. سفارش به قرار گرفتن زیر خیمه­ رهبری به عنوان عامل مهم در پیروزی و حفظ اسلام، از مهم ترین مسائلی است که این بزرگ مرد تاریخ به آن اشاره می ­کند.

سپس خطاب به برادران و خواهران ایرانی خود، مسئله‌ ولایت فقیه را به عنوان یک اصل مقدس بر می‌شمارد وعزیز شمردن امام خامنه­ ای(حفظه الله) را در همه­ مراحل زندگی، از آنان درخواست می­ کند.

اما مردم زادگاهش  کرمان را، به نحو­ی خاص مورد خطاب قرار می­ دهد و برادرانه به ایشان می ­فرماید: «دوست دارم کرمان همیشه و تا آخر با ولایت بماند

وصیت ایشان به سیاسیون کشور در پنج مورد خلاصه می ­شود و اولین آن، اعتقاد عملی به ولایت فقیه است، اعتقادی حقیقی و راسخ، نه تنها ولایت قانونی، چرا که، ولایت قانونی برای عموم مردم چه مسلمان و چه غیر مسلمان لازم است. اما برای حفظ وحدت کفایت نمی ­کند، لازم است که  در سیره یک رجل سیاسی التزام عملی به ولایت فقیه نیز، جلوه ­گر باشد.

سپاه و ارتش، دیگر نیاز به سفارش درباره­ ولایت ندارد؛ چراکه به عقیده­ سردار، ولایت در این ارگان ­ها جزء نیست؛ بلکه اساس بقای نیروهای مسلح است. پس تکلیف برادران سپاهی و ارتشی در این امر خطیر، واضح و بی ­نیاز از بیان است.

علما و مراجع نقش مهمی در بیداری جامعه ایفا می­ کنند و مردم آن ها را الگو و اسوه­ خود در زندگی قرار می ­دهند؛ به همین دلیل حمایتِ بی­ هیچ ملاحظه ­ای از ولی فقیه، درخواست این سردار شهید از پرچمداران اسلام، در عصر غیبت حضرت حجت(ارواحنا له الفداء) است.

در نهایت آنچه از وصیت نامه این بزرگمرد به دست می آید این است که توفیق، پیروزی و نصرت در همه شئون دین، دنیا و وحدت جامعه اسلامی ما به ولایت، گره خورده است. ولایتی که مانند نخ تسبیح، نهادهای مختلف جامعه را در یک انسجام پولادین در مقابل دشمن قرار می­دهد و باعث پیروزی و نجات مستضعفان جهان می­ شود و در نتیجه عاملی مهم برای رسیدن به مدینه­ فاضله نبوی به دست مهدی موعود (عج) خواهد شد. پس اگر سعادت دین و دنیا و آخرت می­خواهیم باید به سردار جان­ ها اقتدا کنیم و تا پای جان زیر علم ولایت بمانیم.

بهترین الگو را خداوند در اولین آیه سوره­ مبارکه حجرات، ارائه فرموده ­است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیم» (اى کسانى که ایمان آورده‏ اید در برابر خدا و پیامبرش [در هیچ کارى] پیشى مجویید و از خدا پروا بدارید که خدا شنواى داناست.)

خداوند در این آیه­ شریفه از تقدّم مسلمانان، بر رهبر جامعه­ی اسلامى به شدّت نهى نموده است، از همه­ی مسلمانان خواسته است که در امور مربوط به جامعه، گوش به فرمان رهبر باشند؛ زیرا کسى که در کارهایش از رهبر پیشى مى‌گیرد، و خودسرانه اقدام به عمل می­نماید؛ در مدیریّت نظام اسلامى خلل وارد کرده و جامعه را به هرج ومرج مى‌کشاند و در حقیقت نظام قانون‌گذارى را بازیچه­ی تمایلات خود قرار مى‌دهد.

عمل به این آیه، مانع­ بسیارى از خطاها می­ شود. زیرا گاهى خواسته‌ مردم، از خواسته خدا و رهبر جامعه اسلامی جلو می­ افتد؛ چرا که پیروى انسان از حدس و تخمین، میل به ابتکار و نوآورى، قضاوت عجولانه، گمان آزاداندیشى، انسان را وادار به گفتن، نوشتن و یا گرفتن تصمیماتى مى‌کند که ناخودآگاه از خواسته‌ خدا و رسول به عنوان رهبر جامعه اسلامی جلو مى‌افتد. پس همواره باید در سایه­ تبعیت از رهبر جامعه اسلامی، پا به پای ایشان حرکت کنیم.

وصیت­ سردار، این­گونه خاتمه می ­یابد: «والله والله والله این خیمه (ولایت) اگر آسیب دید بیت الله الحرام و مدینه حرم رسول الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا، مشهد باقی نمی ­ماند، قرآن آسیب می­بیند.»

 

آزاده ابراهیمی فخاری

لینک مطلب درصاحب نیوز

زهرا ابراهیمی
۰۲ آبان ۹۹ ، ۱۴:۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

پ

 

شهری که باید در پسا کرونا ساخته شود چه شهری است؟

در بدو ورود ویروس کرونا به کشور شاید هیچ کسی به روزهای قرنطینه و خانه‌نشینی فکر نمی‌کرد. ویروسی که توانست در زمانی کوتاه تحول بزرگی در سبک زندگی و ارتباطات مردم دنیا به وجود آورد. کرونا فصل جدیدی در زندگی ما ایجاد کرده که هنوز تعداد ماه‌ها و روزهایش مشخص نیست.

 اگرچه در نگاه اول کرونا نظم زندگی ما را بهم زده است، ولی اگر موضوع را بهتر رصد کنیم، به نظر می‌رسد علیرغم بی‌نظمی قبلی، نظم جدیدی ایجاد شده که با رفع نواقص کوچک آن می‌تواند زندگی به شیوه‌ای جدید را برای ما رقم زند.

اما شهری که باید در پسا کرونا ساخته شود چه شهری است؟

شهری که مردم بتوانند با سبک جدیدی که کرونا به آنها آموخته است زندگی کنند، شهری هوشمند و پیشرفته است. اگر قرار است زندگی به حالت سابق خود باز نگردد باید به پیشرفت در جهان پساکرونا فکر کرد.

شهری که از انواع مختلف سنسورهای الکترونیکی و اینترنت اشیاء برخوردار است و از این ابزار برای جمع آوری اطلاعات و همچنین مدیریت منابع و خدمات شهری استفاده می‌کند. از مدیریت ترافیک تا سیستم حمل و نقل، از کتابخانه‌ها تا مراکز آموزشی و بیمارستان‌ها همه و همه تحت کنترل یک سیستم، آنالیز و پردازش می‌شوند.

یک شهر هوشمند به مسئولان شهری این اجازه را می‌دهد به شکل مستقیم با جامعه و زیرساخت‌های شهری تعامل برقرار کنند و بتوانند به راحتی آنچه اتفاق می‌افتد و در حال تحول است، را پایش کنند.
این شهر هوشمند، با آمدن یک ویروس به تلاطم نمی‌افتد چون زیر ساخت‌های لازم برای کنترل بحران را از قبل فراهم کرده است.  راندمان کار در شهر هوشمند به مراتب بالاتر و بیشتر از یک شهر معمولی است، در شهر پیشرفته‌ای که یک سیستم، مسئول محاسبه‌ی میزان عملکرد کارمندان باشد، سهل انگاری و کوتاهی در کار به راحتی میسر نیست.

در برنامه‌ریزی یک شهر هوشمند، شناخت وضعیت موجود، ترسیم وضعیت مطلوب و ارائه‌ی طرح در کمتر از یک روز می‌تواند انجام گیرد. چون همه‌ی اطلاعات مهم و حیاتی شهر در سامانه‌ی کنترل و مدیریت، ثبت و ضبط شده است. شکل حکمرانی و اداره‌ی شهر، هوشمند است که جزء موارد اصلی در یک شهر الکترونیکی است. به نظر می‌رسد این ساختار علاوه بر پیچیدگی باطنی که دارد، شرایط ساده و راحت برای شهروندان نیز فراهم کرده است. اگر صحبت از ساختار اعمال کننده قدرت به میان می‌آید منظور این است که شهروند هوشمند که رکن مهمی در این جامعه است دائما خود را در مقابل قانون می‌بیند و تخطی از آن را برای خود امری محال می‌داند.

یک دولت الکترونیک می‌تواند شهروند هوشمند را پرورش و تربیت کند. به نظر می‌رسد میزان جرم و جنایت در این شهر با توجه به شرایط آن تا حد زیادی کاهش داشته باشد.

در شهر هوشمند می‌توان از نظرات، انتقادات و پیشنهادات مردم یک منطقه به سرعت مطلع شد، سرعت انتشار افکار و عقاید در حد اعلی قرار دارد به گونه‌ای که در کسری از ثانیه یک پیام به دست میلیون‌ها کاربر می‌رسد. چیزی که نیاز به تامل و تحقیق دارد این است که با توجه به مطالب بیان شده آیا انسان‌ها باید تسلیم این شهر شوند؟ آیا ویژگی‌های شهر هوشمند می‌تواند به نفع بشریت تمام شود و یک انسان کامل بسازد؟ یا انسان در بند این شهر گرفتار خواهد شد؟ و یا این شهر علاوه بر فوایدی که دارد مشکلات جدیدی برای انسان‌ها ایجاد می‌کند؟

 

منیره قاسمپور

لینک مطلب در صاحب نیوز

 

زهرا ابراهیمی
۰۲ آبان ۹۹ ، ۱۴:۲۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر