گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

۲۰ مطلب در بهمن ۱۳۹۹ ثبت شده است

پ

 

فرهنگ؛ دستگاه کنترل جامعه

پارسونز(یکی از اندیشمندان غربی) معتقد است، فرهنگ به منزله ی یک دستگاه کنترل عمل می کند. اطلاعات اندکی که از منشأ فرهنگ به یک سیستم اجتماعی وارد می شوند، قادرند کار یک ورودی بزرگ را در هدایت کلی دستگاه اجتماعی انجام دهند.

از این رو، فرهنگ در نظام اجتماعی، نقش عمده ای را ایفا می کند و دگرگونی و تغییر در آن می تواند سبب تغییر در کل نظام اجتماعی باشد. به همین دلیل دشمنان کشور اسلامی ما سالهاست که در تلاشند تا در فرهنگ اسلامی ما نفوذ کنند و با تزریق فرهنگ غربی در جامعه، ساختار کلی آن را دگرگون سازند.

با توجه به نقش رسانه در ارتباطات عصر حاضر و تاثیر آن بر نگرش و افکار و باورهای افراد، دشمنان گاهی با تأسیس شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و ساخت و نمایش فیلم های مستهجن در این شبکه ها، به اغفال جوانان می پردازند و گاه با تأسیس شبکه هایی با نام معصومین(ع) با هدف ایجاد اختلاف بین فرقه های اسلامی به اهداف خود جامه ی عمل می پوشانند. در برخی موارد نیز، تبلیغ کالاهای جدید به منظور گرایش به مصرف گرایی و رو آوردن به سبک زندگی غربی، همچنین تشویق جوانان به مدگرایی را در برنامه های خود دارند. همچنین با استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، در صدد تغییر فرهنگ اسلامی جامعه ی ما هستند، که متأسفانه تا حد زیادی نیز موفق بوده اند. دشمنان نرم و مخفیانه نقشه های شوم خود را اجرا می کنند و ما زمانی متوجه می شویم که خیلی دیر است.

ناگفته نماند که استعمارگران غربی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی، برای رسیدن به اهداف خود، سال های زیادی به برنامه ریزی می پردازند، زبده ترین متخصصین و کارشناسان را به کار می گیرند و بودجه های هنگفتی را به این امر اختصاص می دهند. آنها برای عملی کردن هدف خود، یعنی دین زدایی جامعه اسلامی ما از پروژه ی «قورباغه آب پز» استفاده می کنند. در یک آزمایش ساده می توان دریافت که اگر قورباغه را یکباره به داخل آب جوش بیندازیم، فوراً از آب بیرون می پرد، ولی اگر آن را درون آب معمولی گذاشته و آن را کم کم حرارت دهیم تا به جوش بیاید، هیچ واکنشی نشان نمی دهد تا این که کم کم پخته شده و می میرد.

تهاجم فرهنگی غرب نیز به همین شیوه انجام می گیرد. برنامه سازان غربی، با استفاده از تکنیک های رسانه ای و تأثیرات تدریجی و بلند مدت رسانه بر افکار و باورهای مخاطب، قبح گناه را از بین می برند و به تدریج، حیا و عفت را از زنان و غیرت را از مردان می زدایند. از آنجایی که در برخی این فیلم ها روابط نامشروع و خیانت همسران نمایش داده می شود، این موضوع نیز عادی شده است و از یک طرف باعث رواج این نوع رابطه در بین جوانان شده و از طرف دیگر با ایجاد سوءظن بین زن و شوهر، روابط خانوادگی را متزلزل کرده و آمار طلاق را افزایش می دهد.

چنانکه در چند دهه ی قبل، طلاق در بین خانواده های ایرانی امری ناپسند محسوب می گردید و مایه ی ننگ خانواده شمرده می شد، ولی امروزه طلاق تا حدی رواج یافته و موضوعی عادی تلقی می گردد. همچنین روابط دختر و پسر قبل از ازدواج، درگذشته به هیچ وجه مورد پذیرش خانواده ها نبود، ولی اکنون این موضوع به اندازه ای عادی شده است که حتی در رسانه ی ملی به راحتی نمایش داده می شود.

همه این مسائل، نشان دهنده ی نفوذ تدریجی فرهنگ غرب در جامعه ی کنونی ما و نشانه ی موفقیت طراحان غربی، در اجرای پروژه ی "قورباغه ی آب پز" با استفاده از ابزار رسانه است. این نکته، زنگ خطری برای مسؤولین و فعالان فرهنگی است، تا قبل از نابودی کامل فرهنگ ایرانی- اسلامی به فکر چاره باشند.

سرنوشت کشور اسپانیا که در گذشته، یکی از کشورهای بزرگ اسلامی بوده است و با نقشه ی استعمار و نفوذ فرهنگی آنان، امروزه نامی از اسلام در این کشور باقی نمانده است، می تواند درس عبرتی برای جامعه ی ما باشد.

الهه دهقانی

لینک مطلب در هفته نامه پرتو سخن

زهرا ابراهیمی
۲۳ بهمن ۹۹ ، ۱۴:۵۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

م

 

ضرورت توجه به مساله "خیال مطهر"

باید ورودی‌های قوه خیال را غربال کنیم و حتی نباید آن را انباشته از غذا‌های بی­شمار و متناقض کنیم. این امر باعث می­ شود مواد اولیه ­ی مناسب برای تفکر فراهم شود.

هر چه می­ گذرد، تعداد انسان ­های متفکر تقلیل می ­یابد. آماده ­خوری محصولات فکری، دردی است که  گریبان ­گیر جوامع شده و همچون سرطان، با سرعت زیادی در حال رشد است. اگر به جوان و نوجوان امروزی بگوییم تحقیق و پژوهش کن، شاید اولین و تنهاترین چیزی که به فکرش می­ رسد، موتورهای جستجوی اینترنت است. او تنها از طریق وبگردی و در نهایت جمع ­آوری اطلاعات از پیش آماده شده تحقیق خود را ارائه خواهد داد. اگر اینترنت را از او بگیریم و بخواهیم به جواب سوال فکر کند و محصول تفکر خودش را ارائه دهد؛ آشپزی را می­ ماند که بدون مواد اولیه وادار به آشپزی شود. نگاه عاقل اندر سفیه می ­کند و حتی شاید نسبت به سلامت ذهن شما مشکوک شود.

به راستی درمان این درد چیست؟ چه راهی وجود دارد که فرزندان­مان از همان ابتدا «تفکر» را تمرین کنند؟ چه کنیم تنها نشخوار کننده­ی افکار دیگران نباشند؟

به نظر می­ رسد باید مراحلی را که در تفکر صحیح طی می­ شود، بررسی کنیم و مشکل را بیابیم. تفکر، از جمع ­آوری معلوماتی آغاز می ­شود که از طریق حواس پنجگانه صورت می ­گیرد. در مرحله­­ ی بعد، معلومات وارد قوه ­ای در انسان می­شود که فلاسفه آن را «قوه ­ی خیال» می ­نامند؛ ذهن انسان به وسطه­ ی این نیروی خدادادی به پردازش اطلاعات مشغول می ­شود و حاصل آن را در اختیار عقل می­ گذارد. نهایتا عقل به تعقل می­ پردازد و کشف مجهول می­ نماید.

از بین مراحل گفته شده مرحله­ ی اول که همان جمع ­آوری اطلاعات است و وظیفه­ ی اصلی آن بر عهده ­ی حواس انسان است. مرحله­ ی آخر هم که تعقل نامیده شد، متناسب با ضریب هوشی هر شخصی، متفاوت خواهد بود. اما مهمترین قسمت، مرحله ­ی میانی است که به وسیله قوه­ی خیال انجام می ­پذیرد. این قوه، نقش واسطه­ گری دارد.

قوه خیال را "دستگاه عکاسی " هم می­ گویند؛ زیرا عکس موجودات را می­ گیرد و آن­ها را درک کرده و این ادراکات را به قوه عقل می­ سپارد. از طرفی دیگر، ادراکات کلی و انتزاعی قوه­ ی عقل را، برای بیان و لمس بیشتر، به صورت ­های خاص تنزل می ­دهد. حال اگر خیال آلوده شد، در نقش واسطه ­گری خویش خیانت می ورزد، و فرد که می ­پندارد تفکر و عملش بر پایه­ی ادراکات صحیح بوده ، در واقع  آلت دست خیال خویش قرار گرفته است.

این قوه یکی از موهبت‌های بزرگ الهی در وجود انسان است. پیشرفت‌های مختلف بشر در عرصه‌های مختلف علمی و صنعتی و هم‌چنین در حوزه‌ی فرهنگ و هنر و... و هزاران خلاقیت علمی و تکنولوژیکی، همه و همه در پرتو همین قوه‌ی خیال به‌وجود آمده و می‌آید. این قوه با توانمندی عجیبی که خداوند به آن مرحمت کرده است، اگر در مسیر انحرافی به‌کار گرفته شود، تلفات و آسیب‌های جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.

بنابراین باید ورودی های این قوه را غربال کنیم. نباید هر خوراکی را به آن تزریق نماییم و حتی نباید آن را انباشته از غذاهای بی­شمار و متناقض کنیم. این امر باعث می­ شود که پردازش اطلاعات، صحیح انجام گیرد و مواد اولیه ­ی مناسب برای تفکر فراهم شود. اگر از صبح تا شب، بی­ هدف در فضای مجازی  سیر کنیم و انواع تصویر و کلیپ را به خورد خیالمان دهیم؛ حتی اگر مواد، سالم باشد از زیادی آن دچار دل­درد می ­شود و این امر زمینه ­ی تفکر را فراهم نمی ­آورد. لذا باید کمتر دید و شنید و بیشتر فکر کرد.

آری برای درمان این درد باید قوه خیال خود را تطهیر کنیم. یکی از راه ­های مؤثر در این امر پرهیز از تشتت و آشفتگی است. باید پرنده­ ی خیال خود را تربیت نموده و  آن را از پرواز بر فراز هر بامی برحذر داشت. شایسته است آدمی، در حالات مختلف، با خویشتن خلوتی داشته باشد و خود را به دور از داده ­های متشتت، وادار به تفکر عمیق نماید. تفکر باعث محرم شدن انسان با عالم می ­شود. اگر انسان با نظام خلقت محرم شود و رابطه دوستی برقرار کند، می ­تواند به اسرار آن راه یابد زیرا دوست هرگز راز خود را از دوست پنهان نمی­ دارد.

آزاده ابراهیمی فخاری

لینک مطلب در خبرگزاری رسا

 

زهرا ابراهیمی
۲۳ بهمن ۹۹ ، ۱۴:۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

ب

 

 

کرونای شاخدار مروج فرهنگ قرآنی

کرونا انواع گوناگونی دارد. تعداد زیادی از آن‌ها، تاکنون شناخته شده‌اند. ویروسی که به تازگی کشف شده است، موجب بیماری کووید19 می‌شود. تب، خستگی و سرفه‌های خشک رایج ترین علائم ابتلا هستند.

این بیماری می‌تواند با سرفه یا بازدم از دهان و بینی فرد مبتلا به کووید19 به اطراف پخش شود و منجر به ابتلای دیگران به ویروس گردد.

این ویروس لعنتی از کجا آمد؟

همه اظهار داشتند از چین شروع شده است. آخر درد اینجاست که هرچیزی از چین وارد ایران می‌گشت، بی ارزش بود اما الان ویرسی را وارد نموده اند، جهش‌یافته و خفن.

کرونا قوی نیست و بسیار راحت از بین می‌رود، اما مشکل اصلی این‌است‌که دوره‌ بی‌علامتی آن طولانی و به شدت هم واگیردار است. این روزها دستم بیشتر سمت صورتم می‌رود، بیشتر دلم می‌خواهد از خانه بیرون بروم؛ از وقتی تلویزیون زیرنویس کرده چشم‌های خود را با دستی که احتمالا ویروس بر روی آن جا خوش نموده لمس ننمایید، در قسمت چشم‌هایم بسیار احساس خارش می‌نمایم.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور ایران، اعلام کرده که ایران برای خرید 20 میلیون دوز واکسن کرونا از کواکس و چین به توافق هایی رسیده و خرید واکسن از هند و روسیه را در دستور کارش قرارداده است. یک نفر نیست که بگوید ما موش آزمایشگاهی هیچ کشوری نخواهیم شد. حال اگر واکسنی باشد که به دست ابن‌سیناهای کشور خودمان ساخته شده باشد، موش آزمایشگاهی آن‌ها خواهیم شد. این درحالیست که شوهر عمه‌ من هنوز می‌گوید این حرف‌ها الکی و بدرد نخور است. می‌خواهند ماسک و دستکش را گران‌تر نمایند.

از شر این ویروس که خلاص شویم، می‌توانیم بگوییم ما از بازماندگان سال نودوهشت و نود و نهیم. بعضی افراد تفاوتی بین قبل و بعد قرنطینه مشاهده نکردند بلکه لحظات بهتری را نیز تجربه نمودند. کل سال کنار ساحل، آفتاب گرفتند و آویزان سیم شارژر موبایل خود بودند در جهت عوض کردن استوری و وضعیت خود.

قبلا می‌گفتند پول‌دار باشی دیگه بقیش مهم نیست، الان فرقی نداره کچل باشی، دکتر باشی، مهندس باشی، پول‌دار باشی یا فقیر، اگر سرفه کنی به طوری نگاهت می‌نمایند که تصور کنی انگل اجتماعی.

برای جلوگیری از همه‌گیری ویروس کرونا، برخی از کشورهای جهان مثل آلمان پوشیدن ماسک در محلات عمومی را اجباری اعلام کردند. در نتیجه ماسک کمیاب شده و برخی آن را خودشان می‌سازند. بسیاری نوآوری‌های جالبی انجام دادند و حتی از کرونا برای تبلیغات خودشان استفاده می‌کنند.

عمارت کلاه فرنگی را فرنگی تر ننماییم

در رسانه ها خواندیم شروع کرونا که به شدت شیوه زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است، اکنون تاثیرخود را بر بازار نوشت‌افزار بیش از پیش نشان داده و رکود بی‌سابقه‌ای را به تولیدکنندگان، فروشندگان و بازار تحمیل کرد. هرساله با آغاز فصل بازگشایی مدارس بازار نوشت‌افزار داغ بود و شوروشوق زیادی میان دانش‌آموزان برای خرید بود، اما امسال شرایط به ‌گونه‌ای دیگر رقم خورد و تب داغ کرونا این بازار پررونق را به سردی مضاعف کشاند. اینجا یک سوال پیش می‌آید؛ دانش‌آموزان امسال نیز محصل بودند. نیاز به لوازم التحریر داشتند. پس چرا رکود بازار را مشاهده کردیم؟

مشق همان مشق بود، تکلیف، تمرین و آموزش همه وجود داشت. اما فرزند با مداد نصفه هم توانست مشق بنویسد، در انتهای دفترهای سال قبل نیز توانست مشق بنویسد، نیازی به دفتری با جلد خاص که در کلاس جلوه‌گری نماید و در بین همسالان خود تک باشد، نداشت. کیف نو، جامدادی نو، خودکار صد رنگ، مداد رنگ رنگین کمانی هزار رنگ و هزاران هزار تجملات بی منطق دیگر کمرنگ‌تر شد.

خداوند در آیه ۳۰ سوره حدید چه زیبا بیان می‌نمایداِعلَمُوا انَّما الحَیوةُ الدُنیا لَعِبٌ وَ لَهوٌ وَ زینَةٌ وَ تفاخُرٌ بینَکم و تکاثُرٌ فی الاَموال و الاولادِ کَمَثَلِ غَیبٍ اَعجَبَ الکفار نَباتُهُ ثُمَّ یَهَیجُ فَتَریهُ مُصفَراً ثُمَّ یَکونُ حُطاماً و فِی الاخرةِ عَذابٌ شَدیدٌ وَ مَغفِرَةٌ مِن اللهِ وَ رضوانٌ وَ مَالحیوةُ الدُنیا الّا مَتاعٌ الغُرور‌؛

(بدانید که زندگی دنیا در حقیقت بازی و سرگرمی و آرایش و فخر فروشی به یکدیگر و فزون خواهی در اموال و فرزندان است. [مَثَل آنها] مثل بارانی است که رستنی آن [باران] کشاورزان را به شگفتی آورد. سپس [آن کشت] خشک شود و آن را زرد بینی. آن گاه خاشاک شود و در آخرت [دنیاپرستان را] عذابی سخت است و [مؤمنان را] از جانب خدا آمرزش و خشنودی است و زندگانی دنیا، جز کالای فریبنده نیست.)

کرونا با همه‌ بدی‌ها و ناخوشی‌هایش، باعث شد ناخواسته به این آیه قرآن عمل نماییم. تجمل را کم کرده، عمارت کلاه فرنگی خود را جهت نمایش به دوست و آشنا، فرنگی‌تر ننماییم.

زهره نوروزی

لینک مطلب در ندای اصفهان

 

زهرا ابراهیمی
۲۳ بهمن ۹۹ ، ۱۴:۰۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 

ج

 

جامعه‌ دیروز یا اجتماع امروز؟!   

یکی از مصادیق بندگی خدا که موجب موفقیت در این مسابقه  می‌گردد، قناعت است. قناعت در آموزه‌های اسلامی بسیار اهمیت دارد. امیرالمؤمنین(ع) در حکمت ۲۷۳ می‌فرمایند: به روزی رسیده قناعت کنید.

 قناعت به معنای راضی‌بودن به روزی و قسمتی است که خداوند به انسان می‌بخشد. انسان باید بیش از هر چیز به خداوند متعال متکی بوده و نسبت به هر آنچه در اختیار دارد خشنود باشد، تا ویژگی قناعت در او تثبیت گردد.

با عزت‌نفس و آبرومندی به‌سر ببرد. هیچ‌گاه چشم‌داشتی به دارایی‌های دیگران نداشته و از کمبودها اندوهگین و حسرت‌زده نباشد.

یا بهتر بگوییم قناعت به معنای کم مصرف کردن نیست، بلکه به معنای درست مصرف کردن است. برای دخل و خرج‌ها، نه اسراف کنیم و نه سخت‌گیری و تنگ‌نظری داشته‌باشیم.

خانواده‌ها از لحاظ وضعیت مادی به سه گروه ثروتمند، متوسط و ضعیف تقسیم می‌گردند.

اسلام از هر سه قشر انتظار دارد فرهنگ قناعت را در زندگی خود رعایت نمایند. اصولا در هر خانواده، مدیریت امور مادی برعهده‌ بانوی خانه است. او می‌تواند با تدابیر لازم به خوبی، دخل و خرج خانه را مدیریت ‌نموده و زمینه‌ اداره‌ مناسب‌تر خانه را فراهم ‌نماید.

مادر می‌تواند مسائل اقتصادی خانواده را در مسیر  قناعت و دوری از اسراف پیش ببرد. به عنوان مثال یکی از فعالیت‌هایی که مادران خانه می‌توانند در این مسیر از آن بهره ببرند، کسب آموزش‌های کاربردی است.

مهارت‌هایی همچون آشپزی، خیاطی و فعالیتهای هنری می‌تواند در ‌کم خرج شدن خانواده‌ها اثر مثبتی بگذارد.

به عنوان مثال اگر مادر خانواده بتواند هنگام تولد فرزندش، کیک تولد او را درست کند و یا خودش برای کودکش، لباس بدوزد علاوه بر اینکه حس زیبایی را تجربه و منتقل خواهد کرد، به اقتصاد خانواده نیز کمک کرده است. خانم خانه می‌تواند با کسب مهارت‌های این‌چنینی، کالاهای ضروری خانه را با کمترین هزینه به خانه بیاورد و شادی و نشاط را در خانواده گسترش دهد. گویا هر خانه یک کارخانه است و مکانی برای گسترش فرهنگ قناعت.

فرزندان از فردی تقلید می‌کنند که وقت بیشتری را با او می‌گذرانند و به روشنی می‌توان اعتراف کرد که این فرد، کسی جز مادر نیست. مادر می‌تواند کسب مهارت را به فرزندان خود آموزش دهد. او از این طریق می‌تواند به فرزند بیاموزد که بسیاری از نیازهای شخصی خود را، با دست خود تامین نماید.

آری با کسب مهارت در خانواده‌ها می‌توان یک قدم به موفقیت در مسابقه‌ بندگی خدا نزدیک‌تر شد.

فکر می‌کنید کدام گروه در این مسابقه موفق‌ترند؟ جامعه‌ دیروز یا اجتماع امروز؟

جامعه‌ دیروز با امکانات کمی زندگی را سپری می‌کرد. در عین حال قناعت و پرهیز از اسراف در میان همه‌ افراد آشکارا دیده می‌شد. هر خانواده قوت و روزی خود را با مهارت‌هایی که از گذشتگان آموخته، یا به تازگی کسب کرده‌ بود، تامین می‌کرد. دورهمی‌ها و جمع‌های دوستانه با بازی‌های گروهی طی می‌شد و شب نشینی‌ها با گفتگوها سپری می‌گشت. مردم قدیم با گسترش فرهنگ قناعت در زندگی خود، بیشترین شادی و نشاط را تجربه می‌کردند.

اما در جامعه‌ امروز امکانات رفاهی، مردم را به سوی دنیاپرستی، تک‌روی، زیاده‌خواهی و مصرف‌گرایی سوق داده؛ تا جایی که آن‌ها کمتر اهل قناعتند.

متاسفانه بعد از پیدا شدن ویروس کرونا، در خانه ماندن و بیکاری بیشتر اعضای خانواده نیز دامن‌گیر همه شده و این امر باعث شده تا گشت‌زنی در فضای مجازی بیشتر شود.

بیش از ۵۰ درصد کاربران بی‌جهت به اینترنت وصل شده و بدون هدف در وبسایت‌ها می‌چرخند و آن را بهانه‌ای برای پرکردن اوقات فراغت خود می‌دانند.

در صورتی‌که یک خانواده موفق امروزی می‌تواند با یادآوری ارزش زمان، این گشت زنی را به خوبی کنترل نماید. سایت‌ها و کانال‌های مهارت‌آموزی را به فرزندان خود معرفی نماید و از این طریق آنها را در مسیر کسب مهارت‌های کاربردی مانند آموزش نرم‌افزارهای کامپیوتری، بازاریابی و... سوق دهد.

در این‌صورت افراد خانواده مصرف گرایی را ترک کرده و به تولید  متمایل می‌گردند. اینگونه با تولیدهایی کوچک، خانه‌ها به کارخانه‌هایی پر سود و پر ثمر تبدیل می‌شود.

فاطمه نوری

لینک مطلب در خبرگزاری حوزه

 

 

 

زهرا ابراهیمی
۲۳ بهمن ۹۹ ، ۱۳:۳۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

خ

 

روح الله؛ نفخه رحمانی در کالبد بی جان انسان

یکی از شگفتی های قرآن به تصویر کشیدن مراحل خلقت در قرآن کریم است.

خداوند ابتدا به آفرینش نطفه و علقه و سپس مضغه اشاره می فرماید و تشکیل استخوان مرحله بعدی است و در نهایت پوشش گوشت بر استخوان ها تقریبا صورت انسانیت را تکمیل می کند.

خداوند در قرآن می فرماید: «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا/ آن‌گاه نطفه را علقه و علقه را گوشت پاره و باز آن گوشت را استخوان ساختیم و سپس بر استخوانها گوشت پوشانیدیم (و پیکری کامل کردیم)»؛ اما زمانی که نفخه روح صورت می‌گیرد زمانی است که خداوند به خلقت خود می  بالد و خود را احسن الخالقین می  نامند.

آنجا که می فرماید: «ثمّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ/ پس از آن (به دمیدن روح پاک مجرد) خلقتی دیگرش انشا نمودیم؛ آفرین بر (قدرت کامل) خدای که بهترین آفرینندگان است».

درست است که مراحل قبلی برای به وجود آمدن «خلیفة الله» در زمین لازم است؛ ولی کافی نیست. زمانی آدمی لباس شرافت به تن می  کند که نفحه رحمانی در او دمیده شود. جان در بدن داشته باشد وگرنه موجود بی جانی است که کاری از او بر نمی  آید.

انقلاب اسلامی ایران، مولودی است که نطفه آن سال ها قبل، یعنی از زمانی که اسلام وارد ایران شود به وجود آمده بود. دقیقا از همان وقتی که تشیع در میان ایرانیان ریشه دوانده بود و با تار و پود آنان عجین شده بود.

سپس این مولود شریف، مراحل بعدی رشد را به وسیله انسان های بزرگی طی کرد؛ اما نیاز به یک روح الهی داشت که در آن دمیده شود و به این جسم بی  جان، حیات بخشد و حکومتی اسلامی را تشکیل دهند وگرنه کماکان همان  طور باقی می ماند و صد البته کارایی چندانی نداشت.

روح الله همان نفخه رحمانی بود که در کالبد بی جان انقلاب دمیده شد و آن را به عنوان الگو در برابر دیدگان جهانیان نمایان ساخت.

همانطور که امام راحلمان(ره) فرمودند: «باید این نهضت در تمام عالم ـ نهضت مستضعف در مقابل مستکبر ـ در تمام عالم‌ ‌گسترده شود. ایران، مبدأ و نقطۀ اول و الگو برای همۀ ملت های مستضعف ‌[باشد] ‌. ملت های‌ ‌مستضعف ببینند که ایران با دست خالی و با قدرت ایمان و با وحدت کلمۀ تمسک به‌ ‌اسلام، در مقابل قدرت های بزرگ ایستاد و قدرت های بزرگ را شکست داد». (کتاب استضعاف و استکبار از دیدگاه امام خمینی(ره)، صفحه ۸۱)

خمینی عزیز، قلب تپنده انقلاب بود که اگر نمی تپید و خون را در رگ های مردم ایران جاری نمی کرد، انقلاب و روحیه ایجاد تحول و تکامل در مردم این کشور، در نطفه خفه می شد و به بار نمی نشست.

مسلماً حکومت اسلامی که ثمره این انقلاب است، مدینه فاضله اسلامی و کمال مطلق نیست و قطعا نیاز به رشد و بالندگی دارد تا به سرمنزل مقصود برسد؛ اما این قیام خونین و این استقامت در مبارزه با ظلم، زمینه ساز ظهور در ابعاد جهانی خواهد بود.

اگر ادوار گذشته را مرور کنیم خواهیم دید که از حکومت اسلامی در اذهان ملت های مختلف تصویری وجود نداشت؛ اما اکنون با برپایی این دولت در ایران، پیش زمینه بنای حکومت، بر پایه اسلام در دنیا به منصه ظهور رسیده است. این امر باعث می  شود زمانی که ان شاءالله سلاله پاک زهرا (سلام الله علیها) به دیوار کعبه تکیه زند و ندای «انا المهدی» سر دهد و داعیه برپایی نظامی طبق آیین مقدس اسلام را در انظار جهانیان مطرح فرماید؛ زمینه پذیرش چنین حکومتی در جامعه فراهم است.

این است دستاورد مهم انقلاب که شاید بسیاری از ما از آن غافل باشیم؛ اما این مهم همت همگانی را می‌طلبد تا پیغام انقلاب را بیش از پیش به گوش جهانیان برسانیم و آمادگی پذیرش حکومت حق با پرچم بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را فراهم آوریم. همان گونه که رهبر عزیزمان فرمودند: «صدور انقلاب، به معنای صادر کردن ارزش های انقلابی و افشاگری درباره مستبدها و ظالم های عالم، وظیفه و تکلیف الهی ماست. اگر این کار را نکنیم، کوتاهی کردیم.» (مقام معظم رهبری؛ ۱۹ / ۰۴ / ۱۳۶۸)

     

آزاده ابراهیمی فخاری

لینک مطلب در خبر گزاری حوزه

 

زهرا ابراهیمی
۲۳ بهمن ۹۹ ، ۱۲:۳۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر