گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

فرهنگ؛ دستگاه کنترل جامعه

پنجشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۹، ۰۲:۵۱ ب.ظ

پ

 

فرهنگ؛ دستگاه کنترل جامعه

پارسونز(یکی از اندیشمندان غربی) معتقد است، فرهنگ به منزله ی یک دستگاه کنترل عمل می کند. اطلاعات اندکی که از منشأ فرهنگ به یک سیستم اجتماعی وارد می شوند، قادرند کار یک ورودی بزرگ را در هدایت کلی دستگاه اجتماعی انجام دهند.

از این رو، فرهنگ در نظام اجتماعی، نقش عمده ای را ایفا می کند و دگرگونی و تغییر در آن می تواند سبب تغییر در کل نظام اجتماعی باشد. به همین دلیل دشمنان کشور اسلامی ما سالهاست که در تلاشند تا در فرهنگ اسلامی ما نفوذ کنند و با تزریق فرهنگ غربی در جامعه، ساختار کلی آن را دگرگون سازند.

با توجه به نقش رسانه در ارتباطات عصر حاضر و تاثیر آن بر نگرش و افکار و باورهای افراد، دشمنان گاهی با تأسیس شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و ساخت و نمایش فیلم های مستهجن در این شبکه ها، به اغفال جوانان می پردازند و گاه با تأسیس شبکه هایی با نام معصومین(ع) با هدف ایجاد اختلاف بین فرقه های اسلامی به اهداف خود جامه ی عمل می پوشانند. در برخی موارد نیز، تبلیغ کالاهای جدید به منظور گرایش به مصرف گرایی و رو آوردن به سبک زندگی غربی، همچنین تشویق جوانان به مدگرایی را در برنامه های خود دارند. همچنین با استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، در صدد تغییر فرهنگ اسلامی جامعه ی ما هستند، که متأسفانه تا حد زیادی نیز موفق بوده اند. دشمنان نرم و مخفیانه نقشه های شوم خود را اجرا می کنند و ما زمانی متوجه می شویم که خیلی دیر است.

ناگفته نماند که استعمارگران غربی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی، برای رسیدن به اهداف خود، سال های زیادی به برنامه ریزی می پردازند، زبده ترین متخصصین و کارشناسان را به کار می گیرند و بودجه های هنگفتی را به این امر اختصاص می دهند. آنها برای عملی کردن هدف خود، یعنی دین زدایی جامعه اسلامی ما از پروژه ی «قورباغه آب پز» استفاده می کنند. در یک آزمایش ساده می توان دریافت که اگر قورباغه را یکباره به داخل آب جوش بیندازیم، فوراً از آب بیرون می پرد، ولی اگر آن را درون آب معمولی گذاشته و آن را کم کم حرارت دهیم تا به جوش بیاید، هیچ واکنشی نشان نمی دهد تا این که کم کم پخته شده و می میرد.

تهاجم فرهنگی غرب نیز به همین شیوه انجام می گیرد. برنامه سازان غربی، با استفاده از تکنیک های رسانه ای و تأثیرات تدریجی و بلند مدت رسانه بر افکار و باورهای مخاطب، قبح گناه را از بین می برند و به تدریج، حیا و عفت را از زنان و غیرت را از مردان می زدایند. از آنجایی که در برخی این فیلم ها روابط نامشروع و خیانت همسران نمایش داده می شود، این موضوع نیز عادی شده است و از یک طرف باعث رواج این نوع رابطه در بین جوانان شده و از طرف دیگر با ایجاد سوءظن بین زن و شوهر، روابط خانوادگی را متزلزل کرده و آمار طلاق را افزایش می دهد.

چنانکه در چند دهه ی قبل، طلاق در بین خانواده های ایرانی امری ناپسند محسوب می گردید و مایه ی ننگ خانواده شمرده می شد، ولی امروزه طلاق تا حدی رواج یافته و موضوعی عادی تلقی می گردد. همچنین روابط دختر و پسر قبل از ازدواج، درگذشته به هیچ وجه مورد پذیرش خانواده ها نبود، ولی اکنون این موضوع به اندازه ای عادی شده است که حتی در رسانه ی ملی به راحتی نمایش داده می شود.

همه این مسائل، نشان دهنده ی نفوذ تدریجی فرهنگ غرب در جامعه ی کنونی ما و نشانه ی موفقیت طراحان غربی، در اجرای پروژه ی "قورباغه ی آب پز" با استفاده از ابزار رسانه است. این نکته، زنگ خطری برای مسؤولین و فعالان فرهنگی است، تا قبل از نابودی کامل فرهنگ ایرانی- اسلامی به فکر چاره باشند.

سرنوشت کشور اسپانیا که در گذشته، یکی از کشورهای بزرگ اسلامی بوده است و با نقشه ی استعمار و نفوذ فرهنگی آنان، امروزه نامی از اسلام در این کشور باقی نمانده است، می تواند درس عبرتی برای جامعه ی ما باشد.

الهه دهقانی

لینک مطلب در هفته نامه پرتو سخن

۹۹/۱۱/۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا ابراهیمی

الهه دهقانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی