گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

هرآنچه از صریری ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها و ... منتشر می شود را اینجا با شما به اشتراک می گذاریم.

گروه نویسندگی صریر

درمان ناآرامی و اضطراب با قرآن

جمعه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۹، ۰۸:۰۲ ق.ظ

ب

 

درمان ناآرامی و اضطراب با قرآن

یکی از مشکلات و روزمرگی‌های دنیای کنونی که برخی از انسان‌ها را درگیر کرده‌ و بخش‌هایی از زندگی آنها را تحت تأثیر قرار داده‌ است، نوعی ناآرامی و ترس مبهم است.

به نظر می‌رسد ریشه‌ی این ناآرامی‌ها و ترس‌های مبهم، به اتفاقات زندگی انسان باز می‌گردد.

گاهی انسان معتقد، ارزش‌های اصولی زندگی‌اش را در خطر می‌بیند؛ به همین دلیل دچار ترس و ناآرامی می‌شود و گاه ترس انسان، برآمده از فشارهای اقتصادی است. بعضی مواقع ترس از ازدواج، تحصیلات و تربیت فرزندان، انسان را دچار استرس و اضطراب می‌کند.

براستی ما انسان‌ها چگونه می‌توانیم برترس‌های مبهمی که بر زندگی‌مان غالب شده تسلط پیدا کرده و خود را از مهلکه‌ی ترس‌ها نجات دهیم؟

ما چگونه قادر خواهیم بود دست از ناآرامی‌ها برداشته و آرامش را تجربه کنیم؟

یکی از اموری که می‌تواند کنترل شرایط بیرونی و تسلط بر ترس‌ها را در اختیار انسان قرار دهد کنترل احساسات و عواطف است.

اگر انسان هنگام مواجهه با این ترس‌ها بر احساسات و عواطف خویش مسلط باشد و رفتار خود را کنترل کند از آشفتگی‌ها و ناآرامی‌ها دور خواهد ماند؛ ولی اگر او در این شرایط قادر به کنترل خود و هیجانات روحی‌اش نباشد، آزادی و آرامشش  سلب خواهد شد.

در چنین شرایطی استرس و اضطراب شخص بیشتر شده و بر تمام زوایای زندگی او سایه می‌افکند و جامعه و خانواده‌اش دچار بحران می‌گردد.

اما متأسفانه امروزه عده‌ای داروهای نشاط‌آور را درمان کسب آرامش می‌دانند. برخی نیز ممکن‌است جوانان را به سمت مصرف داروهای روان‌گردان و مواد مخدر تشویق کنند تا آرامشی کاذب را تجربه نمایند.

عده‌ای که خودشان را متمدن‌تر می‌دانند به سمت تمرین‌هایی چون ریلکسیشن، یوگا و انرژی درمانی می‌روند و بعضی موسیقی را پیشنهاد می‌دهند.

از نگاه قرآن درمی‌یابیم که راه درمان اضطراب و ناآرامی‌ها چیزی جز قرآن و  بودن در مسیر خداوند نیست.

خداوند در قرآن می‌فرماید:

یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْکُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَ شِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًی وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ (۵۷‌ یونس)

«ای مردم! همانا از سوی پروردگارتان پند و اندرزی برای شما آمد که مایه‌ی شفا برای آنچه در درون سینه‌های شماست و هدایت و رحمتی برای مؤمنان است.»

و در حدیثی از پیامبرگرامی‌اسلام‌صلی‌الله علیه‌وآله‌می‌خوانیم:

«یا عِبادَ اللهِ أنتُم کَالمَرضیَ وَ رَبِّ العالَمین کَالطَبیِب» (مستدرک الوسائل، ج۱۳,ص، ۱۷۵)

«ای بندگان خدا شما مانند بیماران و  خداوند تبارک و تعالی مانند پزشک است.»

آری به گفته‌ی قرآن بهترین شفا و درمان، قرآن و بهترین درمانگر خداوند است

 البته کسانی که این نسخه را در زندگی به کار نمی‌گیرند شفای کامل نخواهند داشت؛ اما کسانی که به صورت تمام و کمال از این نسخه بهره ببرند، خداوند ناآرامی را از قلب‌های‌شان برطرف خواهدکرد؛ سپس آرامش را بر جان‌شان نازل می‌گرداند.

خداوند به این موضوع در سوره فتح، آیه ۴ نیز اشاره می‌کند.

در تفسیر این آیه آمده‌است: «پیامبرصلی‌الله‌علیه‌واله خوابی دیده‌ بود که یارانش وارد مسجد الحرام می‌شوند و  خانه خدا را زیارت می‌کنند. مسلمانان به عزم زیارت خانه خدا احرام بستند و غالب اصحاب فکر می‌کردند تعبیر خواب و رؤیای صالحه در همین سفر واقع می‌شود. در حالیکه مقدر چیز دیگری بود و توفیق زیارت خانه خدا نصیب مسلمانان نشد. از طرفی این سفر منجر به «صلح حدیبیه» شد. به همین جهت تزلزل و اضطراب در قلوب افراد ضعیف الایمان افتاد. اینجا بود که لطف الهی شامل حال مسلمانان شد و سکینه و آرامش را بر دل‌های آنها بازگرداند که نه تنها ضعف و فتور در ایمان آنها راه نیابد، بلکه مصداق «لِیزدادوُا ایماناً مع ایمانِهِم» قرار گیرند و ایمان قلبی آنها کامل‌تر شود.»

طبق آیه ذکر شده انسان مؤمن به هر میزان که باورهای اعتقادی و ایمانش به خدا افزایش یابد، آرامش او بیشتر می‌شود

در حقیقت انسان مومن، با ایمان و اعتماد به خداوند آرامش و انبساط خاطر پیدا می‌کند، با امیدواری و نشاط کامل و مطمئن بر هر مشکلی فائق می‌آید؛ چراکه انسان معتقد به خدا به قدرتی مافوق همه‌ی قدرت‌ها متکی است و تنها امید او در زندگی خداوند متعال است.

افزایش ایمان به خدا موجب صبر، استواری مومن، شفای درد و ثبات روانی او می‌شود. ترس و حزن و اندوه را از انسان می‌زداید و آرامش روحی و اطمینان خاطر را برای انسان به ارمغان می‌آورد

فرد در بُعد رفتاری، رفتاری عادلانه با تمام انسان‌ها خواهد داشت. حقوق دیگران را رعایت می‌کند و نسبت به دیگران حسادت و کینه و دشمنی نخواهد داشت.

 همچنین خداوند در سوره رعد آیه ۲۸ می فرماید:

«أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ / بدانید که تنها با یاد خدا دل‌ها آرام می گیرد.»

با تدبر در آیات ذکر شده به این نتیجه می‌رسیم که آرامش روحی تنها در سایه‌ی ایمان کامل، یاد و اعتماد به خداوند حاصل می‌شود و هیچ فرد یا چیز دیگری نمی‌تواند به انسان آرامش دهد که این دقیقاّ همان چیزی است که روانکاوان بزرگی چون «یونگ» و همکارانش معتقدند که یاد خدا و تقویت معنویت، زمینه را برای از بین بردن اضطراب و ناآرامی فراهم می‌آورد و آرامش نیاز عادی بشر است و هیچ خوشی بالاتر از آرامش نیست.

 بنابراین یاد خدا در تمام لحظات زندگی ضد اضطراب و ناآرامی است و با آرامش و ایمان به خدا یک مادر، معلم، مدیر و کارمند بهتر می‌تواند خانه، مدرسه، مملکت و محل کار را اداره کند و در جهت رشد و بالندگی اقتصادی، فرهنگی و علمی جامعه و خانوادگی خویش موفق باشد.

 

 

 بتول پناهی

لینک مطلب درخبرگزاری حوزه

 

 

 

 

۹۹/۱۲/۲۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا ابراهیمی

بتول پناهی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی